Slaap jij eigenlijk wel goed?

Laad je op en knal morgen weer met je onderneming!

31 juli 2017

Slaap is belangrijk om te herstellen en je lichaam weer op te laden voor een nieuwe dag ondernemen. Als je slecht slaapt, beïnvloedt dit niet alleen je fysieke energie, maar ook je emotionele en mentale energie. En je onderneming!

Zo kan een slaaptekort leiden tot prikkelbaarheid, een laag concentratievermogen en een verminderde geheugenfunctie. De hoeveelheid slaap die je nodig hebt hangt af van je persoonlijke behoefte en leeftijd. Over het algemeen geldt dat als je de kernslaap van vier tot vijf uur niet haalt, je niet normaal kunt functioneren. Voor voldoende energie en het leveren van goede prestaties, heeft een mens gemiddeld 7,5 uur slaap nodig.

Is mijn slaappatroon goed genoeg?

Of je slaappatroon goed genoeg is om te herstellen, kun je zelf het beste bepalen aan de hand van je energieniveau gedurende de dag. Ben je fit en zit je vol energie of ben je eerder slaperig en verlies je snel je concentratie? 

Stress & ontspanning

Werken vraagt energie, maar kan je ook energie geven. Een goede balans vinden is belangrijk voor je gezondheid, je werkplezier en prestaties. Energie is namelijk een belangrijke bron waar je uit kunt putten wanneer je geconfronteerd wordt met stress, wanneer je bepaalde doelen moet halen of wanneer je jezelf wil verbeteren en ontwikkelen. 

Herstellen

Een andere belangrijke factor die van invloed is op je gezondheid, is de mate waarin je moeite hebt om te herstellen van de inspanningen die je geleverd hebt tijdens een dag ondernemen. Wanneer je een hoge herstelbehoefte hebt, ben je vaak uitgeput als je thuis komt, kun je moeilijk ontspannen en heb je weinig belangstelling voor anderen. Je mag best moe worden van werken, zolang je maar voldoende kunt herstellen voordat je de volgende dag weer naar je zaak gaat. Als het regelmatig voorkomt dat je moe thuiskomt na een dag ondernemen, herstel je te weinig. 

Risico weinig ontspanning

Op den duur kan dat leiden tot zowel fysieke als mentale gezondheidsklachten. Mensen die weinig energie ervaren en een hoge herstelbehoefte ervaren, hebben een verhoogd risico op overspannenheid. Een belangrijke manier om je weer op te laden is ontspanning. Je kunt op verschillende manieren ontspannen, namelijk actief of passief. Voorbeelden van actieve ontspanning zijn sporten, dansen, yoga, meditatie, ademhalingsoefeningen of een wandeling maken. Voorbeelden van passieve ontspanning zijn het lezen van een boek, een film kijken, in bad gaan of een massage nemen. Bouw ook op de werkvloer momenten van ontspanning in. Haal wat te drinken voor je medewerkers, lees de krant of stel je personeel voor samen een lunchwandeling te maken. Ontspannen kost tijd, maar je zult zien dat je uiteindelijk beter presteert, omdat je meer energie hebt. 

Auteur

Lenneke Arts