Problemen met Deutsche Bank? Registreer je klacht, krijg juridische hulp

Hulp via MKB Kredietdesk en juridische tips van Arjen Paardekooper

18 juli 2014

Deutsche Bank maakte begin dit jaar bekend van de kleinere ondernemers in het klantenbestand af te willen. Zo'n 18.000 klanten krijgen geen nieuw krediet meer en moeten noodgedwongen overstappen naar een andere bank. Wat kun je doen als je een van deze ondernemers bent?

Deutsche Bank wil voor 31 december 2013 de kleine ondernemers, met een omzet tot ongeveer een miljoen, uit het klantenbestand weren. De bank heeft wel een zorgplicht en aan minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem beloofd dat zij met elke klant om tafel gaan om de overeenkomst op een bevredigende manier af te ronden. Wat kun jij intussen doen?

1. Registreer je klacht bij mkbkredietdesk en MKB-Nederland

Registreer je klachtvia mkbkredietdesk.nl en krijg telefonisch advies op maat. Naast de klachtenregistratie heeft het online informatiepunt handige tools die jou kunnen ondersteunen bij het aanvragen van krediet. Doe bijvoorbeeld de financieringswijzer (een quickscan) en krijg persoonlijke tips om je kredietaanvraag tot een succes te maken. 

MKB-Nederland heeft in overleg met Deutsche Bank afgesproken dat de bank meedenkt met de ondernemer om tot een oplossing te komen. Ondernemers kunnen daarvoor terecht bij de Deutsche Bank op telefoonnummer 020-5554000. Kom je er niet uit met Deutsche Bank? Meld het dan bij het speciaal daarvoor ingerichte e-mailadres van MKB-Nederland: meldpuntdb@mkb.nl.

2. Ken je rechten

Advocaat Arjen Paardekooper van het Amsterdamse kantoor Blenheim, columnist van MKB Servicedesk, betoogt dat een bank nooit zomaar je krediet mag opzeggen als jij je van jouw kant aan alle regels hebt gehouden. Zorg er dus voor dat je de bank altijd tijdig en goed informeert over ontwikkelingen bij jouw bedrijf die invloed hebben op je kredietwaardigheid. Ken jij je rechten als ondernemer? Bezoek ook onze juridische desk met meer informatie over belangrijke wetten en regels.

3. Maak bezwaar

Zegt de bank toch je krediet op en heb je geen redelijk alternatief? Maak bezwaar (download een voorbeeld bezwaarbrief). Arjen Paardekooper heeft diverse cliënten begeleid die schriftelijk bezwaar hebben gemaakt tegen de opzegging door Deutsche Bank en dit heeft effect. Je moet wel kunnen aantonen dat je niet bij een andere bank terecht kunt. Benader minimaal twee andere banken en bewaar alle correspondentie. Als zij je weigeren, en je bent een goede klant van Deutsche Bank, dan kun je de opzegging van je krediet waarschijnlijk met succes aanvechten.

Auteur

Marlou Visser