Groothandel kan veel winnen met energiebewustzijn

Energiezuinig zijn en duurzaam imago maken verschil

12 juli 2018

In vergelijking met de industriële sector en de transportsector gebruiken groothandels niet zo veel energie, maar efficiënter met stroom omgaan kan juist ook voor deze sector het verschil maken. Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Energiebesparende maatregelen 2019

Whitepaper Eerste hulp bij besparen op verlichting

Zeker groothandels met veel koel-/vriesinstallaties en groothandels met een eigen wagenpark kunnen kosten besparen door energiezuinige maatregelen te nemen. Koel-/vriesinstallaties verbruiken soms wel 85 procent van de energie.

Slimmer omgaan met de temperatuur en betere isolatie kunnen veel winst opleveren. Ook zijn zonnepanelen voor deze groothandels wellicht een interessante optie, meldt ING in het rapport. Zonnepanelen leveren niet alleen energie, maar doen tegelijk ook veel voor het groene bedrijfsimago. 

Vervoer

Op het gebied van transport kunnen groothandels ook winst pakken. Zij kunnen bijvoorbeeld overwegen om samen te werken en zo te voorkomen dat vrachtwagens na een bezorging leeg terugrijden. Ook loont het om oudere vrachtwagens en bestelbusjes te vervangen, of zelfs over te stappen op elektrisch vervoer als je voornamelijk binnen een stad actief bent.

Efficiënter omgaan met energie is niet alleen gunstig voor groothandels omdat zij zo kosten kunnen besparen, maar ook omdat een duurzaam imago door steeds meer detailhandelaren belangrijk wordt gevonden. Als er keuze is, kiezen steeds meer detailhandelaren voor een groothandel die groen werkt, signaleert ING.

Bron: ING Economisch Bureau (pdf)

Auteur

Marlou Visser