Tablets op de werkplek

Tips om RSI te voorkomen

17 juli 2017

Tablets verschijnen steeds vaker op het werk. Niet zo gek, want ze zijn erg makkelijk in het gebruik. Ze verhogen echter ook het risico op RSI: vooral de arm, schouder en nek hebben het zwaar te verduren. Wat kun je doen om gezondheidsklachten bij je personeel of jezelf te voorkomen?

Tablets verhogen risico op RSI

Tablets worden vaak gebruikt voor werkzaamheden tussendoor of onderweg. Hulpmiddelen om ergonomische problemen te verminderen - zoals een standaard in combinatie met een extern toetsenbord en muis voor een laptop - heb je dan niet, of kun je niet gebruiken. Hierdoor kan het verzuim onder je personeel toenemen.

Maar waarom?

Een tablet weegt niet veel, maar kan toch sommige spieren (te) zwaar belasten. Je houdt hem bij het typen vaak met één hand in een soort pincetgreep en in een hoek vast. Je moet dan relatief hard knijpen om hem vast te houden en dat belast je hand. Dat wordt nog verergerd door het typen met je andere hand. Bij langdurig gebruik krijg je dan vermoeidheids- en overbelastingsklachten (RSI) in bijvoorbeeld je duim, hand, schouder of nek.

Als je een tablet op schoot gebruikt, kan je, anders dan bij een laptop, het scherm niet kantelen. Je hebt daardoor een bepaalde kijkhoek, die ook gevolgen heeft voor de bedieningshoek van het toetsenbord, en omgekeerd. Deze vooroverbuiging (flexie) van het hoofd geeft een hoge belasting en spanning in je nekspieren. Hoe lager de positie van het beeldscherm, hoe groter het risico op nek- en schouderklachten.

Tips

Met deze tips kun je de risico's reduceren:

1. Leg de tablet op tafel, of ondersteun hem met je onderarm. Hou hem niet op schoot of in je hand (pincetgreep);

2. Koop een tablethouder of -hoes die ook als standaard kan dienen. Dat zorgt voor een betere kijkhoek en voorkomt extreme buigingen van je nek;

3. Werk niet te intensief en/of te lang met de tablet. Gebruik, als je veel moet typen, een computer met een echt toetsenbord.

Het mobiele karakter van tablets biedt overigens ook voordelen. Je kunt vrij makkelijk op verschillende plekken werken. Juist deze variatie in houding en beweging kan overbelasting voorkomen.

Bron: De Zaak

Auteur

Martin Krüger