Medewerkers vaak ontevreden over kantoortoilet

De top 5 grootste ergernissen
Zijn jouw medewerkers tevreden over het toilet op kantoor? Je staat er waarschijnlijk nooit zo bij stil, maar schone toiletten zijn een belangrijk onderdeel van het werkplezier. Vieze toiletten zijn een grote ergernis onder personeel en dat kan zelfs invloed hebben op de productiviteit.
Word je personeel ziek van een vieze wc?
Klik hier
Dit is de procedure bij ziekteverzuim
Naar MijnMKB
Gezond personeel levert je geld op!
Klik hier
Hoe zorg je voor gezond personeel? Download het whitepaper
Naar MijnMKB
Het is een taboeonderwerp, maar door het ‘toiletonderzoek’ weten we nu hoe er gedacht wordt over het kleinste kamertje in je bedrijf. Meer dan de helft van de werknemers stelt het toiletbezoek liever uit, dan dat ze op kantoor gaan. Onderzoeksbureau Panelwizard vroeg, in opdracht van hygiëne-aanbieder Tork, ruim negenhonderd mensen naar de waardering van de kleinste ruimte op kantoor. En die blijkt niet hoog, ruim één op de vier ondervraagden beoordeelt het kantoortoilet als onhygiënisch. Maar liefst 60 procent van de vrouwen en bijna de helft van de mannen houdt het liever op. Een groep van 13 procent vermijdt de toiletten gedurende een werkdag helemaal. 
 

De top 5 grootste ergernissen: 

  1. Onhygiënische / vieze toiletten (64,8 procent)
  2. Onfris ruikende toiletruimte (61,2 procent)
  3. Ontbrekend toiletpapier (54,5 procent)
  4. Ontbrekende mogelijkheid om handen af te drogen (32,5 procent)
  5. Ontbrekende of groezelige handzeep (28,4 procent)
 

Productiviteit

Uit het toiletonderzoek blijkt zelfs dat de staat van de wc invloed heeft op de productiviteit. Een vijfde van de ondervraagden geeft aan dat de staat van toiletgelegenheden op het werk van invloed is op de manier waarop ze hun werkzaamheden uitvoeren. Daarbij is een slechte hygiëne op kantoor natuurlijk nooit goed voor de gezondheid van je personeel. Hoe schoner je kantoor, hoe minder zieke werknemers
 

Visitekaartje

Vier op de vijf werknemers vinden dat schone toiletten mede als visitekaartje van het bedrijf dienen. En dat is logisch: bezoekers, relaties en klanten zullen geen goed gevoel overhouden aan een bedrijfsbezoek als ze met een smerige wc worden geconfronteerd.
 

Tips

Een schone wc houdt je medewerkers en bezoekers tevreden. Zorg voor voldoende en goed schoongemaakte toiletten, bied genoeg toiletpapier en papier om de handen af te drogen aan en vergeet de handzeep en toiletverfrisser niet.
 
  • Maak goede afspraken met het schoonmaakbedrijf of de persoon die je kantoor schoonhoudt over de hygiëne van het toilet en controleer dit ook.
  • Geef je personeel de mogelijkheid om zelf het toiletpapier en doekjes om handen af te drogen bij te vullen. Leg een voorraadje op een plek waar iedereen bij kan. 
  • Zorg dat je personeel met klachten over het toilet bij een vast persoon terechtkan en zorg dat er ook wat mee gebeurt. 
  • Natuurlijk hebben je medewerkers ook zelf een verantwoordelijkheid om het toilet netjes achter te laten. Het blijft een taboe, maar af en toe een reminder door middel van een mailtje aan iedereen kan geen kwaad. Ga niet met een beschuldigende vinger naar iemand wijzen, maar vraag simpelweg of iedereen eraan wil denken. 
  • Heb je een klein bedrijf en geen schoonmaakbedrijf in de arm? Dan zul je toch echt zelf aan de bak moeten en het toilet schoonhouden. Het is vervelend, maar het loont de moeite.

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten