Subsidie om nieuwe markten te veroveren

Miljoen extra voor Internationaal Excelleren

29 november 2013

Bedrijven die activiteiten willen ontplooien in opkomende markten, kunnen aanspraak maken op de subsidieregeling voor demonstratieprojecten, haalbaarheidsstudies en kennisverwerving (DHK). Minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel trekt hier vanwege de grote belangstelling een miljoen euro extra voor uit.

In dit artikel

Je kunt een aanvraag indienen voor de subsidie als je advies of begeleiding nodig hebt om opkomende markten te betreden, of als je een demonstratieproject of haalbaarheidsstudie wil laten uitvoeren. Het budget is voor 2013 4,5 miljoen euro.In 2014 wordt de regeling naar verwachting opnieuw opengesteld.

Kennis

Kleinere ondernemers kunnen ook subsidie krijgen om meer kennis op te doen van opkomende markten. Je kunt tot 50.000 euro subsidie krijgen voor een kennisverwervingsproject en tot 200.000 euro voor een demonstratieproject.

Het programma heeft als doel de Nederlandse export van goederen of diensten naar de opkomende wereldmarkten te stimuleren. Je kunt tot 25 oktober 2013 een aanvraag indienen bij AgentschapNL. De aanvragen worden beoordeeld in volgorde van binnenkomst, wees er dus snel bij!

Landen

De opkomende markten zijn: Bangladesh, Brazilië, China, Egypte, Ethiopië, Ghana, India, Indonesië, Kenia, Maleisië, Nigeria, Oekraïne en Turkije. Per 1 mei 2013 kwamen daar nog bij: Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, Saudi-Arabië, Verenigde Arabische Emiraten, Rusland, Singapore en Zuid-Korea.

Auteur

Marlou Visser