Kwaliteitsmanagement

Wat is een gecertificeerd kwaliteitssysteem?

26 juni 2014

Klanten zijn zich steeds meer bewust van kwaliteit van producten en diensten. Steeds meer bedrijven zorgen voor een kwaliteitscertificatie om aan te geven dat ze kwaliteit en klanttevredenheid hoog in het vaandel hebben staan. Maar wat is een certificatie precies en wat heb je er als ondernemer aan?

Wat is een gecertificeerd kwaliteitssysteem?

Een kwaliteitssysteem is een managementinstrument om de kwaliteit van je bedrijfsvoering te waarborgen en te verbeteren. Het systeem maakt zichtbaar wat de kritieke processen in de organisatie zijn, of klantaanvragen juist en tijdig verwerkt worden en of je klanten tevreden zijn. 

Waarom is een gecertificeerd kwaliteitssysteem belangrijk?

De consumenten zijn tegenwoordig erg kritisch en willen weten waar ze aan toe zijn als ze een product of dienst aan willen schaffen. Een kwaliteitscertificatie onderscheidt je van concurrerende ondernemingen. Ook geeft een certificatie inzicht in je bedrijfsvoering en er worden praktische mogelijkheden voor verbetering aangereikt. Een bedrijf dat werkt met een gecertificeerd kwaliteitssysteem is vaak efficiënter en effectiever in de bedrijfsvoering.  

Hoe krijg ik een certificatie?

Afhankelijk van het type kwaliteitssysteem worden een aantal normen opgesteld. Dit kan bijvoorbeeld volgens de normen van het internationale instituut ISO. Dit instituut heeft onder de noemer ISO 9000 een serie standaarden ontwikkeld waarin is vastgelegd hoe een organisatie zijn kwaliteit kan waarborgen. 

Een certificeringinstantie kan aan de hand van deze normen een kwaliteitsaudit uitvoeren. Een kwaliteitsaudit is een controle om na te gaan of de activiteiten en resultaten van het bedrijf overeenkomen met de gestelde normen. Ook gaat een certificeringinstantie na of de normen en doelstellingen effectief en haalbaar zijn. Als de audit succesvol verloopt kan het bedrijf (deels) gecertificeerd worden.