In 7 stappen kansen zien voor innovatie

Waar liggen kansen voor innovatie?

27 oktober 2014

Een innovatie begint als iemand een mogelijkheid ziet om de bestaande situatie te verbeteren. Hoe ontdek je zulke mogelijkheden? Een overzicht van zeven soorten innovatiekansen.

Whitepaper: Waarom zou ik innoveren?

Whitepaper: Plannen maken voor innovatie

De Amerikaanse managementgoeroe Peter Drucker maakte onderscheid tussen zeven soorten kansen voor innovatie:

  • verrassingen

  • tekortkomingen

  • procesbehoeften

  • veranderingen van de afzetmarkt

  • demografische ontwikkelingen

  • nieuwe invalshoeken

  • nieuwe kennis.

Hieronder lees je per innovatiekans hoe jij er gebruik van kunt maken.

1. Verrassing

Veel slimme uitvindingen zijn per toeval ontdekt. Denk aan de uitvinding van de Post-it. Een chemicus probeerde een sterke lijm te ontwikkelen, maar zijn project mislukte: hij maakte een kleefstof die niet heel goed plakte. Zijn collega gebruikte papiertjes om plaatsen te markeren in zijn psalmboek, maar die vielen er steeds uit. Met de ‘mislukte’ lijm bleven de papiertjes toch zitten, zonder het boek te beschadigen als hij ze verwijderde. Onverwacht iets bruikbaars vinden terwijl je op zoek bent naar iets heel anders: dat heeft niet alleen met toeval te maken, maar ook met je vermogen om uit toevalligheden conclusies te trekken. Columbus stierf arm, omdat hij niet inzag dat hij Amerika ontdekt had in plaats van een korte route naar India. Staar je dus niet blind op mislukkingen, maar bedenk wat je kunt leren of gebruiken van projecten die niet zo uitpakten als je had bedacht. Kennis, ervaring en een open blik helpen je om ontdekkingen te doen aan de hand van toeval.

2. Tekortkomingen

De bekendste manier om te innoveren, is een probleem oplossen. De kans dat een vernieuwing succesvol is, is groter naarmate de toegevoegde waarde voor de gebruiker duidelijker is. Een kleine verbetering aan de vormgeving van een telefoon zal niet zorgen dat klanten massaal een nieuw toestel kopen. Dat schermen van smartphones snel barsten, is een bekend probleem. De markt voor een toestel met een helder, flexibel scherm zal daarom een stuk groter zijn.

3. Procesbehoeften

Er hoeft niet altijd een echt probleem te zijn: innovaties kunnen ook helpen om tot een gewenste situatie te komen. De aanleiding om te innoveren is dan een procesbehoefte: de behoefte van gebruikers om bestaande zaken béter te laten werken. Denk aan een sterkere oplader om lege accu’s sneller op te kunnen laden. Of de uitvinding van het web, doordat Tim Berners-Lee behoefte had om kennis te delen met collega’s wereldwijd. Of een laptopstandaard om nekklachten van medewerkers voorkomen.

4. Verandering in de afzetmarkt

Een verandering in het aantal afnemers is een belangrijke aanleiding om te vernieuwen. Stel dat jouw producten een hype worden onder jongeren. Dan moet je ineens meer produceren en je machines aanpassen. Het is ook belangrijk om de wensen van die afnemers in de gaten te houden. Om blijvend populair bij jongeren te blijven, moet je inspelen op trends of mode. Ook in de dienstverlening is je afzetmarkt belangrijk. Stel, je bent organisatiedeskundige en vooral de onderwijswereld blijkt behoefte te hebben aan je diensten. Dan is het slim om je te verdiepen in organisatiemodellen voor leraren. Als na een paar jaar blijkt dat de behoefte verschuift naar de ict-wereld, is het verstandig om voor die doelgroep cursussen te ontwikkelen.

5. Demografische ontwikkelingen

Ook demografische ontwikkelingen bieden kansen. De komst van een universiteit in een stad biedt mogelijkheden voor nieuwe studentenhuisvesting of uitgaansgelegenheden. Een geboortegolf kan een kledingproducent aangrijpen om meer positie- of kinderkleding te produceren. De vergrijzing kun je als ondernemer aangrijpen als mogelijkheid om je producten aan te passen, zodat ze extra toegevoegde waarde hebben voor die doelgroep.

6. Nieuwe invalshoeken

Niet alleen leeftijd en samenstelling van de bevolking veranderen, maar ook de manier waarop mensen tegen dingen aan kijken. Een paar jaar geleden vonden mensen online daten nog eng, nu is mensen ontmoeten op internet veel meer geaccepteerd en springen datingsites als paddenstoelen uit de grond. Het feit dat steeds meer werknemers mogen thuiswerken, biedt mogelijkheden voor IT-bedrijven om opslag in de cloud aan te bieden. En voedingsproducenten kunnen slim inspelen op het feit dat mensen gezonde voeding en duurzaamheid steeds belangrijker vinden.

7. Nieuwe kennis

Ten slotte bieden ook wetenschap en techniek kansen voor innovatie. Zo hebben innovaties in de ICT geleid tot nieuwe manieren om kantoorwerk te organiseren. De stof waar tefal-pannen van zijn gemaakt, werd eigenlijk ontwikkeld als beschermlaag voor ruimtesatellieten. Ook hier geldt dat een open blik, inzicht in de markt en achtergrondkennis belangrijk zijn om kansen te ontdekken.

Auteur

Claartje Vogel