Bamboe kleding groot crowdfundingsucces

Greendaddy haalt in 27 uur het benodigde bedrag op

21 februari 2020

Rik Vegter wist in 27 uur voor 140.000 euro aan aandelen van zijn bedrijf Greendaddy te verkopen via crowdfundingplatform Symbid. Een nieuw Nederlands record. “Heel veel mensen geloven blijkbaar in onze plannen en willen graag meedoen. Ik ben ontzettend positief verrast,” reageert Vegter opgetogen. Het succes is zo groot, dat hij meteen nieuwe aandelen uitbrengt.

Whitepaper Financieringsvormen en regelingen

Greendaddy verkoopt onderkleding en handdoeken van bamboe online op greendaddy.nl. Stof gemaakt van bamboevezels is zachter, ventileert beter en voert beter transpiratievocht af dan katoen. Bovendien is bamboe veel duurzamer. Er zijn geen bestrijdingsmiddelen nodig om het te kweken en je krijgt geen erosie van de grond, wat bij katoen wel het geval is. Win-win dus, en in Nederland is de bamboe onderkleding al een groot succes. Greendaddy groeide in 2013 met 60 procent ten opzichte van 2012.

Internationaal

Nu wil Vegter het bedrijf in heel Europa uitrollen, te beginnen in Duitsland en Frankrijk. Voor dit internationale avontuur is financiering nodig, die hij vond op crowdfundingplatform Symbid. Donderdag 22 mei stelde hij 8 procent van zijn aandelen beschikbaar om daarmee 140.000 euro op te halen. De dag erop, na precies 27 uur, waren ze verkocht. Vanmiddag (26 mei) komen hier daarom nieuwe aandelen beschikbaar. Vegter: “Ik heb meer dan driehonderd reacties gekregen. Veel mensen hebben achter het net gevist. Om deze investeerders toch de kans te bieden, geven we meer aandelen uit. Dan kunnen wij ook onze doelen sneller bereiken.”

Die doelen zijn ambitieus. Greendaddy wil in 2018 meer dan 10 miljoen euro omzet draaien en Europees marktleider worden in bamboekleding. Daarnaast wil het bedrijf het marktaandeel van bamboe onderkleding vergroten ten opzichte van katoenen onderkleding. Dit zal het milieu ten goede komen. Vegter: “We kunnen nu meer geld ophalen, dat moeten we natuurlijk ook benutten. Hoe snel het ons gaat lukken om deze doelen te bereiken, kan ik niet zeggen, maar als ik zie hoeveel mensen in onze plannen geloven en in ons willen investeren, denk ik dat het heel snel kan gaan.”

Crowdfundingavontuur in spotlights

Op MKB Radio en op MKB Servicedesk deed Rik Vegter eerder zijn verhaal. Lees en luister deze interviews vooral terug als je meer wil weten over Vegter en zijn bamboe kleding. En bekijk het webinar over financiering waarin Vegter te gast was!

Auteur

Marlou Visser