Wat is innoveren?

Innovatie: betekenis en doel
Innovatie vormt de manier om je rendement en marktpositie te verbeteren en in sommige gevallen: de enige manier om te overleven. Wat is innovatie dan precies en wat kun jij er als ondernemer mee? De mogelijkheden en kansen op een rij.
Waarom zou ik innoveren?
Klik hier
Download het whitepaper
Naar MijnMKB
Er zijn verschillende manieren om te innoveren. We denken vaak aan technologische vernieuwing als het over innovatie gaat, omdat dit erg zichtbaar is. Denk aan de komst van de nieuwe iPhone of mobiel printen. Maar je kunt als ondernemer op veel meer gebieden vernieuwen!
 
Je kunt grofweg de volgende vijf soorten innovatie onderscheiden:
 

1. Strategische innovatie

Bij strategische innovatie kijk je als ondernemer op een totaal nieuwe manier naar je externe omgeving, waardoor de structuur en de wijze van concurreren met je bedrijfstak fundamenteel wijzigt. Een goed voorbeeld hiervan is het computerbedrijf Dell, dat door zijn onconventionele businessmodel de totale bedrijfstak veranderde. Zo verkocht Dell als eerste hardwareleverancier rechtstreeks aan de eindgebruiker, in plaats van via een distributie- en resellerkanaal.
 

2. Technologische innovatie

Technologische innovatie is het type vernieuwing dat door de meeste mensen als innovatie wordt herkend. We maken hierbij grofweg onderscheid tussen productinnovatie en procesinnovatie. Zo is de Senseo een mooi voorbeeld van productinnovatie en valt het 3D-printen van producten onder innovatie van het productieproces.
 

3. Sociale innovatie

Sociale innovatie wint steeds meer aan bekendheid. Met sociale innovatie bedoelen we het realiseren van nieuwe organisatievormen. Dit houdt in dat je jouw organisatiestructuur zo verandert dat zowel de arbeidsproductiviteit als het geluk van je medewerkers daarbij gebaat is.
 
Een bekend voorbeeld is Buurtzorg Nederland. Deze thuiszorgorganisatie werkt met kleine, zelfsturende teams. Medewerkers hebben bij Buurtzorg meer verantwoordelijkheid en vrijheid om hun taken uit te voeren. Dit zorgt voor een betere dienstverlening én de medewerkers hebben meer plezier in hun werk.
 
Maar sociale innovatie is ook het project dat TNO met CNV BedrijvenBond startte en dat inzoomt op het creëren van een omgeving en relaties die het zelfmanagement van medewerkers stimuleert. In de nieuwe arbeidsrelaties staan dan niet de regels en rechten van medewerkers centraal, maar juist wederzijds vertrouwen en betrokkenheid van de werknemers en werkgevers.

 

4. Incrementele innovatie

Voor ondernemers kunnen innovaties verschillen in hun mate van originaliteit. Zo is de investering in een nieuwe oven voor een restauranthouder een relatief eenvoudige innovatie. Er is geen uitgebreid leerproces nodig om te kunnen werken met de innovatie. Dit soort vernieuwingen, die weinig nieuwe vaardigheden vragen, zijn eenvoudig door te voeren. We spreken dan van incrementele innovaties. Daarmee bedoelen we minder risicovolle, stapsgewijze verbeteringen.
 

5. Radicale innovatie

Stel dat de restauranthouder ook cateringdiensten gaat verzorgen, moet hij gaan investeren in nieuwe kennis en hoogstwaarschijnlijk ook nieuwe werknemers gaan werven voor bijvoorbeeld de bezorging en het werk op locatie. We spreken dan van een radicale innovatie, omdat het gaat om nieuwe concepten of totaal nieuwe benaderingen voor een ondernemer. Een radicale innovatie breekt meestal met de op dat moment heersende standaard in de markt, creëert een geheel nieuwe markt, biedt een tot dan toe nog niet-bestaande oplossing of leidt tot een geheel nieuwe manier van werken.
 
Wil je meer weten over innovatie en kansen ontdekken om zelf te vernieuwen? Download het whitepaper Waarom zou ik innoveren?

Productiever op een fietsbureau

Drie partijen maakten samen de Oxidesk
Acht uur per dag stilzitten is voor niemand gezond. Toch brengen veel ondernemers en werknemers een groot deel van hun werkdag door achter hun bureau. Daar hebben drie partijen samen iets op verzonnen. David Klein (Vormdrift), Marjolein Douwes (TNO) en Jan Beltman (Markant) vertellen over de Oxidesk.
productiever-fietsbureau-91014132231.png

Dossiers

Sociale innovatie verbetert bedrijfsresultaat

Innovatiesucces afhankelijk van sociale innovatie
Driekwart van het innovatiesucces komt door mensen, en niet door techniek. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia en Rotterdam School of Management...

Van top-down instructie naar co-creatie

Column Pieter Smit | Director support & innovation bij TriFinance
Hoe haal je het meeste uit ál je medewerkers: ervaren babyboomers als ook leergierige millennials? Het is een vraag die veel leidinggevenden bezig...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten