Hoe herken ik vals geld?

Wat moet ik doen met een vals biljet?

15 januari 2013 28 september 2020

Er zijn veel valse biljetten in omloop in Nederland. Als jij als ondernemer de biljetten eenmaal in bezit hebt, draag je zelf de schade. Voorkom dit en controleer geld altijd bij de kassa. Hoe je dat precies moet doen, lees je in dit artikel.

Whitepaper Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Vals geld

Ondanks alle maatregelen van de overheid zijn er in 2029 bijna 40.000 valse biljetten onderschept. Vooral biljetten van € 20 en € 50 worden vervalst. Als ondernemer kun je je steentje bijdragen aan het onderscheppen van deze biljetten. Dat is zelfs heel belangrijk omdat je in Nederland officieel niet verplicht bent om valse biljetten in te leveren bij politie. Je bent pas strafbaar als je het biljet weer in omloop brengt, dus ergens anders uitgeeft.

Politie

Dat houdt in dat als je eenmaal een vals biljet hebt, je het niet kan uitgeven en het dus een kostenpost voor je is. In principe kun je het valse biljet het beste naar de politie of een filiaal van je bank brengen. Daar krijg je een ontvangstbewijs. De bank stuurt het biljet naar de DNB, die het nader zal onderzoeken. Als het biljet wel echt is, krijg je geld - of het biljet - terug. Maar… als het vals is, is er geen vergoeding! Je kunt dan aangifte doen bij de politie.

Zelf opsturen naar DNB

In plaats van naar de politie gaan, kun je het biljet ook per post opsturen naar de Nederlandsche Bank (DNB) samen met het formulier ‘Inzending verdachte eurobankbiljetten’. Dit formulier kun je aanvragen bij de Informatiedesk van DNB of downloaden via de website van DNB en invullen. Via de afdrukopdracht worden twee exemplaren uitgeprint. Eén exemplaar stuur je samen met de verdachte biljetten naar DNB. Het andere exemplaar is voor je eigen administratie.

Verzekeren

Als ondernemer bent je mogelijk tot een bepaald maximum verzekerd tegen vals geld op een bedrijfspolis of een kasgeldpolis. Controleer daarom je verzekeringen en lees de polisvoorwaarden goed na. Er kunnen bepaalde voorwaarden worden gesteld voordat de verzekering vals geld vergoedt, zoals het doen van aangifte bij de politie. De verzekering keert meestal pas uit als onomstotelijk vaststaat dat het biljet vals is. 

Controleren

In elk Eurobiljet zitten meerdere kenmerken waaraan je echt van nep kunt onderscheiden. Je hoeft ze uiteraard niet allemaal te kennen maar er zijn een paar algemene zaken waar je op kunt letten. Bespreek dit met je werknemers zodat ook de mensen aan de kassa goed op de hoogte zijn. Je kunt de biljetten controleren met en zonder hulpmiddelen.

Zonder hulpmiddelen

Door te kijken en te voelen kun je al zeven dingen controleren. Zie je het watermerk bijvoorbeeld? Ook kun je kijken naar de veiligheidsdraad. Dit is een donkere baan van apart materiaal die tijdens het maken van het papier al is aangebracht. Dan het derde kenmerk. Op de voorkant is een gedeelte gedrukt van de cijfers die de waarde van het biljet aangeven. Op de achterzijde is het ontbrekende gedeelte van deze cijfers afgedrukt. Als je het biljet tegen het licht houdt vormen deze delen samen de waarde van het biljet. Als je het biljet voelt, mag het niet glad of vettig aanvoelen, het papier is immers van katoen. Ook kun je de inkt voelen. Als je vervolgens het biljet kantelt kun je een hologram zien. De biljetten van € 5, € 10 en € 20 hebben ook nog op de achterkant een goudgeel glanzende band.

Hulpmiddelen

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een vergrootglas, een UV-lamp, een infrarooddetector of detectieapparatuur. Klik hier voor een artikel over deze apparaten en een gebruiksaanwijzing waar je dan op moet letten.

Kortom

Wat te doen als je denkt een vals biljet tegen te komen?

  • Accepteer geen biljetten waarvan je niet zeker weet of ze echt zijn.

  • Raad de klant aan het biljet naar de politie te brengen als blijkt dat hij informatie over de herkomst van het biljet heeft.

  • Heeft hij die informatie niet, raad hem dan aan het biljet bij de eigen bank in te leveren of het naar DNB te sturen.

  • Heb je het vermoeden dat de klant niet te goeder trouw is, probeer dan de kenmerken van die klant zo goed mogelijk te onthouden (het liefst direct ergens opschrijven). Waarschuw zo snel mogelijk de plaatselijke politie.

  • Tref je een verdacht biljet in de kassa aan? Probeert je dan iets te herinneren over de herkomst en de aanbieder van het biljet. Doe aangifte bij de politie als je over bruikbare informatie beschikt.