Personal finance

Oudedagsreserve: hoe werkt het?

Tips voor de inkomstenbelasting

De inkomstenbelasting kent een faciliteit waarmee je jaarlijks een deel van de winst kan reserveren voor je oudedagsvoorziening. Deze regeling heet de oudedagsreserve (voorheen FOR). Toch betekent het vormen van zo’n oudedagsreserve niet dat je daadwerkelijk geld opzij zet voor later. Hoe werkt de oudedagsreserve en wanneer is het voordelig?

04 februari 2020 24 september 2021

Hoe maak ik een balans?

En uit welke posten bestaat een balans?

Een balans geeft je nuttige inzichten in de financiële situatie van je bedrijf op een bepaald moment. Vandaar dat een balans een handige tool is voor ondernemers. De vraag is dus: hoe maak je zo’n balans? Wat zijn vaste onderdelen?

25 maart 2020 17 september 2021

Wat is een g-rekening?

Het gebruik van de geblokkeerde rekening bij het uitbesteden van werkzaamheden

Een g-rekening is een geblokkeerde rekening die alleen gebruikt kan worden voor het betalen van loonheffingen en btw. Het is geen verplichte rekening, maar wel een waarmee je aansprakelijkheidsrisico’s kunt verkleinen. Wanneer heb je een g-rekening nodig en wat kun je er precies mee?

04 februari 2020 10 september 2021

Hoe stel ik een ondernemingsplan (businessplan) op?

Wie ben je, wat wil je en hoe ga je dat doen?

Jouw businessplan, ook wel ondernemingsplan genoemd, is je houvast voor het opzetten van je onderneming. Door gegevens en verwachtingen op een rij te zetten, kun je goed inschatten of jouw plan haalbaar is.

02 maart 2020 26 mei 2021

BTW-tarieven en vrijstellingen

Een overzicht van de BTW-tarieven die de Belastingdienst onderscheidt

Zodra je goederen of diensten levert, ben je als ondernemer verplicht btw te berekenen. Nederland kent drie soorten btw-tarieven. Maar welk tarief moet je voor welk goed of dienst berekenen? Meer hierover vind je in dit artikel.

25 maart 2020 26 november 2020

Kansen in administratie: beter begrip van cijfers en het benutten van subsidies

Onderzoek MKB Servicedesk

73% van de ondernemers ziet kansen op het gebied van hun administratie. Beter begrip van de eigen cijfers en het benutten van subsidiemogelijkheden staan hoog op het wensenlijstje. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van MKB Servicedesk onder bijna 250 ondernemers.

16 november 2020

Tien tips om te sturen op cijfers

Benut je administratie | Financiële aanraders

Benut jij je financiële administratie al om je bedrijf te sturen? Krijg meer grip op je zaken met deze 10 financiële tips van MKB Servicedesk

07 januari 2020 16 november 2020

Wat is liquiditeit en hoe bereken ik dat?

Uitleg en voorbeelden bij het begrip liquiditeit

Liquiditeit is net als rentabiliteit en solvabiliteit een van de financiële ratio’s. Met deze cijfers kun je zien hoe jouw bedrijf zich over een langere tijd ontwikkelt. De liquiditeit bereken je om aan te geven in hoeverre jouw bedrijf aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen.

25 maart 2020 03 november 2020

Wat is afschrijven?

En hoe werkt het?

Om te zorgen dat je in de balans niet opeens een grote kostenpost krijgt vanwege de aanschaf van bedrijfsmiddelen, zijn er afschrijvingen. Hoeveel mag je afschrijven en wat komt er allemaal bij kijken? Meer over dit onderdeel van het boekhouden in dit artikel.

25 maart 2020 21 september 2020

Betalingstermijnen wettelijk vastgelegd

Standaard termijn is 30 dagen, maximum is 60 dagen

Betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgesteld. Sinds 1 juli 2018 zijn deze betaaltermijnen maximaal 60 dagen.

29 juli 2020

Getoond 1 tot en met 10 van 27 totaal, er zijn meerdere pagina's