Personal finance

Financiële desk

BTW-tarieven en vrijstellingen

Een overzicht van de BTW-tarieven die de Belastingdienst onderscheidt

Zodra je goederen of diensten levert, ben je als ondernemer verplicht btw te berekenen. Nederland kent drie soorten btw-tarieven. Maar welk tarief moet je voor welk goed of dienst berekenen? Meer hierover vind je in dit artikel.

25 maart 2020 26 november 2020
Financiële desk

Tien tips om te sturen op cijfers

Benut je administratie | Financiële aanraders

Benut jij je financiële administratie al om je bedrijf te sturen? Krijg meer grip op je zaken met deze 10 financiële tips van MKB Servicedesk

07 januari 2020 16 november 2020
Financiële desk

Kansen in administratie: beter begrip van cijfers en het benutten van subsidies

Onderzoek MKB Servicedesk

73% van de ondernemers ziet kansen op het gebied van hun administratie. Beter begrip van de eigen cijfers en het benutten van subsidiemogelijkheden staan hoog op het wensenlijstje. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van MKB Servicedesk onder bijna 250 ondernemers.

16 november 2020
Financiële desk

Hoe maak ik een balans?

En uit welke posten bestaat een balans?

Een balans is een overzicht van de bezittingen, schulden en het eigen vermogen van je bedrijf op een bepaald moment. Hierdoor kun je in één oogopslag zien hoe je bedrijf ervoor staat. Hartstikke handig, maar hoe maak je zo'n balans?

25 maart 2020 12 november 2020
Financiële desk

Wat is liquiditeit en hoe bereken ik dat?

Uitleg en voorbeelden bij het begrip liquiditeit

Liquiditeit is net als rentabiliteit en solvabiliteit een van de financiële ratio’s. Met deze cijfers kun je zien hoe jouw bedrijf zich over een langere tijd ontwikkelt. De liquiditeit bereken je om aan te geven in hoeverre jouw bedrijf aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen.

25 maart 2020 03 november 2020

Wat is afschrijven?

En hoe werkt het?

Om te zorgen dat je in de balans niet opeens een grote kostenpost krijgt vanwege de aanschaf van bedrijfsmiddelen, zijn er afschrijvingen. Hoeveel mag je afschrijven en wat komt er allemaal bij kijken? Meer over dit onderdeel van het boekhouden in dit artikel.

25 maart 2020 21 september 2020

Betalingstermijnen wettelijk vastgelegd

Standaard termijn is 30 dagen, maximum is 60 dagen

Betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgesteld. Sinds 1 juli 2018 zijn deze betaaltermijnen maximaal 60 dagen.

29 juli 2020

Hoe zorg ik dat mijn facturen betaald worden?

Creëer een goed debiteurenbeheer en mijd wanbetalers

Last van slecht betalende debiteuren? Nederlandse ondernemers lopen jaarlijks 15 miljard euro mis, omdat facturen niet betaald worden, zo stelt het European Payment Index (EPI).

03 april 2020
Krediet desk

Hoe stel ik een ondernemingsplan (businessplan) op?

Wie ben je, wat wil je en hoe ga je dat doen?

Jouw businessplan, ook wel ondernemingsplan genoemd, is je houvast voor het opzetten van je onderneming. Door gegevens en verwachtingen op een rij te zetten, kun je goed inschatten of jouw plan haalbaar is.

02 maart 2020
Financiële desk

Pas op voor onderdekking door waardedaling of renteswap

Column Arjen Paardekooper | 'Protesteer tegen taxatie, maar weiger niet'

Veel investeerders in onroerend goed zien de waarde van hun panden dalen. Daarmee daalt tegelijkertijd de dekking of het onderpand voor de bank. Wees alert om financiële schade te voorkomen of beperken.

21 februari 2020

Getoond 1 tot en met 10 van 27 totaal, er zijn meerdere pagina's