Gezondheidszorg en vitaliteit

Personeels desk

Het eerste aanspreekpunt bij zorgen over corona en verzuim

Blog door accountmanagers van Zorg van de Zaak Arbonetwerkbedrijf MKB

De coronacrisis heeft een flinke impact gemaakt op het mkb. De accountmanagers van Zorg van de Zaak waren hierbij het eerste aanspreekpunt voor ondernemers met zorgen over verzuim. Hoe hebben zij deze periode ervaren?

21 juli 2021

Zeven tips voor de juiste verhouding tussen werk en privé van je personeel

Hoe krijgen je medewerkers een juiste werk/privé-balans?

Heb jij als ondernemer inzicht in de werk/privé-balans van je medewerkers? Veel mensen vinden het erg lastig om de juiste verhouding te vinden. Een gezonde balans houdt je personeel gezond en flexibel, met deze zeven tips kun jij daarbij helpen.

21 december 2017 23 maart 2021

Werk-privébalans bij medewerkers: Geef je werknemers regelruimte

Blog door Mariëlle Visser, bedrijfsmaatschappelijk werker bij Gimd

We zien veel werkgevers worstelen met hoog verzuim van hun werknemers als gevolg van een slechte werk-privébalans. Hoe kun je dit voorkomen?

18 maart 2021

Hoe houd ik mijn bedrijf gezond?

Zes tips voor ondernemers voor een gezond bedrijf

Zijn jouw medewerkers fit en energiek? Als ondernemer kun je de gezondheid van je personeel stimuleren. Zo bouw je aan een gezond bedrijf.

19 maart 2020 04 maart 2021

Wandelen geeft ruimte voor andere gesprekken

Blog door Claudia Kuijer, arbodirecteur MKB bij Zorg van de Zaak

De coronacrisis vraagt veel aanpassingsvermogen van ondernemers en personeel. De ene sector moet 200% gas geven terwijl de andere nagenoeg stilligt. Toch wordt er in beide situaties veel van werknemers gevraagd, met name in de emotionele belasting. Juist nu is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven om elkaar niet kwijt te raken. Je wilt voorkomen dat er een drempel ontstaat als straks de boel weer op orde is. Wandelen kan hier een positieve rol in spelen.

22 februari 2021

7 tips om je personeel mentaal en fysiek fit te houden

Zo zorg je ervoor dat jij en je personeel fysiek en mentaal fit blijven

Ziekteverzuim is voor veel mkb’ers een groot risico. Als een medewerker uit de running is, heeft dat een grote impact en ben je als bedrijf al snel veel geld kwijt. Een zieke werknemer kost zo’n 250 tot 400 euro per dag. Hoe kun je ziekte en verzuim voorkomen? 7 tips om jezelf en je personeel mentaal en fysiek fit te houden.

09 juli 2020 22 februari 2021

Tips voor gezond en fit personeel

Houd je onderneming scherp

Wanneer je als ondernemer investeert in de gezondheid van je medewerkers, kun je problemen voorkomen in plaats van genezen. Deze zes tips voor gezond personeel helpen je om proactief aan de slag te gaan met de vitaliteit van je medewerkers.

09 juli 2020 22 februari 2021

11 tips voor succesvol samenwerken

Maak van je team een goed geoliede machine

Wat kun je doen om jouw team onverslaanbaar goed te maken? Deze 11 tips helpen je om van je team een goed geoliede samenwerkingsmachine te maken. Zelfs als we op afstand met elkaar moeten samenwerken.

30 november 2020 18 december 2020

Hoe houd ik mijn werk-privé balans onder controle?

Balans is het antwoord op veel problemen

We streven het vaak na, maar in de praktijk is het toch vaak lastig. Je wilt een succesvolle onderneming runnen, je gezin tevreden houden, voldoende sporten, gezond eten en als het kan ook nog af en toe tijd voor jezelf hebben. Wanneer jouw bedrijf risico loopt, kan de balans doorslaan naar werk. Hoe voorkom je dat je elke avond uitgeblust op de bank ploft?

08 april 2020 05 november 2020

Eigenrisicodrager worden, waarom zou je?

De verzuimkosten van je personeel voor eigen rekening of toch een dure verzekering?

Waar de ene ondernemer alle risico’s afgedekt wil hebben en zich verzekert tegen alles wat er kan gebeuren, neemt de andere ondernemer meer risico en de eventuele verzuimkosten van zijn personeel volledig voor eigen rekening. Wat zijn de voordelen van eigenrisicodrager worden?

02 april 2020 12 augustus 2020

Wat heb ik aan een personeelshandboek?

Waarom is zo'n handboek handig voor mijn bedrijf?

In een personeelshandboek leg je alle interne regels en richtlijnen op het gebied van personeelszaken binnen je bedrijf vast. In de praktijk is dit handboek een onmisbare aanvulling op het arbeidscontract.

24 juli 2020

Arbeidsongeschikte medewerker en vakantie

Column Nieky van Vlerken | Vakantiedagen bij ziekte

Stel dat je een medewerker hebt die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is en graag op vakantie wil. Hoe gaat dat in zijn werk? Heeft een zieke medewerker recht op vakantiedagen? Een antwoord op deze en andere vragen.

02 juli 2020

Houd je hoofd koel in turbulente tijden met deze 5 apps

Als ondernemer ben je niet altijd voorbereid op onverwachte (nood)situaties.

Het kan een uitdaging zijn om jezelf en je medewerkers succesvol door de storm te leiden. Daarnaast zijn er vaak ook nog partners en klanten die over je schouder meekijken. Het is daarom extra belangrijk dat je het hoofd koel houdt om de juiste beslissingen te nemen.

08 april 2020

Welke arboregels gelden bij thuiswerken?

Houd je thuiswerkende medewerkers gezond

Werken aan de keukentafel. Het klinkt leuk, maar hoe zit het met de arboregels? Waar ben je als werkgever toe verplicht en hoe regel je dat?

02 april 2020

Wat is kortdurend zorgverlof?

Kortdurend zorgverlof en calamiteitenverlof

Heb je medewerkers met jonge kinderen? Die moeten weleens thuisblijven om voor een ziek kind te zorgen. Laat hun functie het toe, dan kunnen ze thuiswerken. Andere opties: calamiteitenverlof of kortdurend zorgverlof.

19 maart 2020

Griep? Zo blijft je personeel gezond

Hoe voorkom ik een griepuitbraak onder mijn personeel?

Griepepidemie of niet, grote kans dat binnen jouw bedrijf in de wintermaanden werknemers verkouden zijn of met griep op bed liggen. Wat kun jij doen om uitval van personeel te voorkomen?

24 januari 2011 19 maart 2020

Alcohol op de werkvloer

Hoe voorkom je alcoholmisbruik onder personeel en hoe ga je ermee om?

Medewerkers met een alcoholprobleem presteren voor 75 procent van hun salaris: de rest gaat op aan verminderde productiviteit, schade aan producten, ontslagprocedures, medische kosten en ziekteverzuim.

19 maart 2020

Hoe laat ik personeel stoppen met roken?

Stimuleer een gezonde leefstijl

Gemiddeld 23,1% van de bevolking rookt. Grote kans dus dat er onder jouw personeel een aantal verstokte rokers zitten. Dat is niet alleen ongezond voor je werknemers, maar ook slecht voor jouw portemonnee, aangezien rokers vaker verzuimen dan niet-rokers. Tijd om je personeel te helpen stoppen met roken. Maar hoe pak je dat aan?

19 maart 2020

Getoond 1 tot en met 18 van 74 totaal, er zijn meerdere pagina's