VoIP-vrees. Wat is jouw excuus?

Drie excuses en waarom ze onterecht zijn
ISDN stopt. Als ondernemer weet je dit vast allang. En dat je eigenlijk over moet stappen weet je ook. Voice over IP is het beste alternatief. Maar met name mkb’ers stellen een overstap zo lang mogelijk uit, veelal uit angst voor kinderziektes en een hoop gedoe. We bespreken de drie meest gehoorde excuses en nemen de twijfels bij je weg. Want geen van de excuses is terecht.

1. Mijn huidige telefooncentrale doet het prima

Per 1 september 2019 stopt KPN met haar ISDN1 en -2 lijnen. Veel ondernemers denken dat het allemaal wel mee zal vallen. Bovendien, zo zeggen ze, werkt hun eigen telefooncentrale nog uitstekend. Je kunt natuurlijk afwachten tot het laatste moment, maar VoIP heeft ook nu al grote voordelen boven een ISDN-centrale. En als het dan straks 1 september is, ben jij al helemaal klaar voor de toekomst. VoIP-telefonie gaat verder dan bellen. Het voldoet aan al je wensen op het gebied van bereikbaarheid. Denk bijvoorbeeld ook aan fax, voicemail en video-vergaderen. En er zijn meer voordelen:
  • Lagere kosten
  • Altijd en overal bereikbaar
  • Minimaal risico op uitval
  • Heel flexibel
Waar grote bedrijven en particulieren al niet meer bouwen op ISDN, houden mkb’ers nog altijd vast. De veronderstelling heerst dat KPN haar dienstverlening nog wel even voort zal zetten. Maar ISDN-centrales zijn duur en weinig flexibel. Dat merk jij, maar KPN ook. De provider zal dan ook echt stoppen met ISDN.
 

2. Overstappen brengt gedoe en onbereikbaarheid met zich mee

Dit excuus is een absolute misvatting. Vaak kun je bijna meteen over op VoIP telefonie. Alleen wanneer je nieuwe, op VoIP ingerichte vaste toestellen wilt mét nummerbehoud, dan zal het iets langer duren. Toch hoeft dat geen invloed te hebben op je bereikbaarheid, omdat apparatuur vooraf wordt geprogrammeerd.
 

3. Geen zin en tijd voor een nieuwe centrale

Veranderen is soms moeilijk. Want wordt het daarna wel beter? En kost het niet te veel tijd en energie? De medewerkers zitten er vast niet op te wachten… Met een goed belplan neem je dit soort obstakels weg. De medewerkers weten precies wat ze te wachten staat en worden in staat gesteld efficiënter te werken. Dat betekent dat klanten sneller worden geholpen en tevredener zijn. Soms is verandering precies wat je nodig hebt.
 

Bellen met ANNAbel

Een aanbieder van VoIP is ANNAbel. Met de overstapservice van ANNAbel ben je in vier simpele stappen over op VoIP. En vooraf worden al je wensen en behoeften omtrent je bereikbaarheid met je doorgenomen.

Dossiers