Bedrijven mikken op Big Data

74 procent verwacht rendement binnen een jaar

04 mei 2015 12 juni 2017

Ondernemingen in West-Europa verwachten veel rendement te halen uit Big Data en analytics. 74 procent van de bedrijven dat investeert in Big Data en analytics verwacht binnen een jaar nieuw inzicht en een return on investment (ROI) te behalen.

Van eenmalig contact tot vaste klant

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Meer dan de helft van de bedrijven (56 procent) ervaart nu al de voordelen van beslissingen op basis van Big Data.

Dit alles blijkt uit een onderzoek van Forrester in opdracht van Xerox. Het onderzoek is gebaseerd op interviews met 330 zakelijke- en IT-beslissers van retail, hightech, industriële en financiële dienstverlenende organisaties in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. 

Goede beslissingen

Steeds meer ondernemers willen hun beslissingen niet meer baseren op subjectieve factoren, zoals onderbuikgevoel, mening of eigen ervaring. 61 procent van de organisaties zegt beslissingen steeds meer te baseren op onderzoek uit interne of extern beschikbare data.

Onjuiste data

Onjuiste data blijkt kostbaar. 70 procent van de organisaties heeft nog steeds onjuiste data in hun systemen en 46 procent van de respondenten is van mening dat dit zelfs een negatieve invloed heeft op de bedrijfsvoering.

Obstakels

Het simpelweg aanschaffen van een analysepakket voor grote hoeveelheden data is echter niet voldoende. Slechte datakwaliteit en het gebrek aan expertise binnen een bedrijf, zijn nog obstakels die organisaties belemmeren om goed met big data te werken. 'Er zal voldoende gekwalificeerd personeel moeten komen, om ervoor te zorgen dat op de juiste manier met de juiste data wordt gewerkt', concludeert het onderzoek.

Veiligheid

Van de respondenten beoordeelt 37 procent gegevensbeveiliging en privacy als de grootste uitdagingen bij het implementeren van big data-strategieën. Nederlandse organisaties zien het gebrek aan toegang tot interne data vanwege technische bottlenecks als grootste uitdaging bij de implementatie van big data (36 procent).

Auteur

Raphael Klees