Hoe verkoop ik mijn bedrijf?

Het antwoord op basis van een casus
Je bedrijf verkopen. Omdat je met pensioen wilt, omdat je iets anders wilt of om een andere reden. Het is iets waar veel ondernemers soms over nadenken. Daarom lees je hier het antwoord op de vraag: ‘Hoe verkoop ik mijn bedrijf?’.

Casus

Een ouder echtpaar heeft al jaren een succesvolle onderneming (vof). Ze maken speciaal meubilair  voor een specifieke doelgroep. Het echtpaar zijn de enige twee medewerkers van de onderneming - ze ontwikkelen, produceren en verkopen alles zelf. Nu hebben zij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en ze zijn toe aan rust. Omdat hun hart nog in de onderneming ligt en zij de klanten niet willen teleurstellen is opheffen van het bedrijf geen optie, dus moet de onderneming worden verkocht. Maar hoe pak je zoiets aan?

Start met je eigen wensen

Bij de verkoop van een onderneming komt heel wat kijken. Het is niet hetzelfde als je auto of huis verkopen. Naast dat je er geld voor wilt krijgen, heb je ook te maken met een juridische context en de belasting.

Wat veel mensen vergeten is dat de verkoop start met jezelf. Wat wil je doen na de verkoop en wat heb je daarvoor nodig? Op dit moment ontvang je een inkomen uit het bedrijf en dat stopt straks. Dus je moet goed voor ogen hebben wat je minimaal nodig hebt om je toekomstige financiële plannen te realiseren. Levert de verkoop dat niet op, dan is het handig om toch langer door te gaan en waarde toe te voegen. Hier goed over nadenken voorkomt straks teleurstellingen. Ondernemers schatten de waarde van hun onderneming vaak hoger in dan dat de koper bereid is te betalen.

Waardering

Kortom, we beginnen met de waardering. De waarde van de onderneming wordt bepaald door de toekomstige kasstroom in die onderneming. Vervolgens wordt deze afgezet tegen risicofactoren. In dit voorbeeld heeft de onderneming een interessante kasstroom, maar is de onderneming afhankelijk van het echtpaar. Dat is een groot risico omdat bij vertrek van het echtpaar de kennis weg is en de relatie met de klanten opnieuw moet worden opgebouwd. Tenslotte moet je ook rekening houden met het feit dat er bij een eenmanszaak of vof, in de meeste gevallen, de verkoopwinst direct moet worden afgerekend met de fiscus tegen het progressieve IB-tarief.

Kopers

Wanneer de waarde bekend is, bepaal je aan wie je de onderneming wilt verkopen. Er zijn grofweg drie type kopers:

  1. De strategische koper (een ander bedrijf dat jouw producten, kennis of markt wil).
  2. Een Mangement Buy In kandidaat (een privépersoon die ondernemer wil worden en op een rijdende trein wil stappen).
  3. Een financiële koper (een participatiemaatschappij).

Vervolgens maak je een lijst met potentiële kopers en die ga je dan (anoniem) benaderen. De koper is vaak dichterbij dan je denkt. Zelf een shortlist opstellen dwingt je om na te denken en geeft vaak verrassende resultaten.

Verkoopdocumentatie

Daarna ga je de verkoopdocumentatie opstellen, een zogenaamd informatiememorandum. Dit is een soort brochure van je onderneming waarin alle, voor de koper, relevante informatie staat. De koper wil weten wat je te koop hebt en wil op basis van deze informatie een goede afweging maken. Hoe beter het informatiememorandum, hoe sneller het verkoopproces. Wanneer een koper veel vragen moet stellen, is de kans dat hij afhaakt groot. Als de informatie immers niet op orde is, zal aan de onderneming ook wel het een en ander mankeren. Dit informatiememorandum geef je, na het tekenen van een geheimhoudingsverklaring, aan de koper en dan kun je starten met de onderhandelingen.

Intentieverklaring

Ben je met de koper tot een akkoord gekomen, dan ga je de afspraken vastleggen in een intentieverklaring. Pas op, een intentieverklaring is in juridische zin een koopovereenkomst met ontbindende voorwaarden. Je kunt nu moeilijk de onderhandelingen staken. Het is dus van groot belang dat deze intentieverklaring door een deskundige wordt opgesteld. Vervolgens krijgt de verkoper de tijd om zijn financiering te regelen en het due diligence onderzoek te doen. Daarna wordt de intentieverklaring verwerkt tot een definitieve koopovereenkomst en heb je de onderneming verkocht.

Houd er rekening mee dat een verkooptraject lang kan duren. Als je over een maand wilt emigreren, ben je nu te laat met de start van de verkoop. Een verkoop vraagt zorgvuldige planning.

Een adviseur nodig?

Onze MKBPlus-adiseurs hebben veel ervaring in de waardering van bedrijven en de begeleiding van verkooptrajecten. Wil je meer weten of met een deskundige over je plannen willen praten, dan staan onze adviseurs voor je klaar.


Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten