Groeien zonder dalende cashflow

Houd je cashflow op orde met slim debiteurenbeheer
Een tekort aan cashflow is de belangrijkste oorzaak van faillissement. Zelfs als de cijfers rooskleurig lijken, is het voor ondernemers een uitdaging om voortdurend geld beschikbaar te hebben. En met name start-ups worstelen hiermee. In dit artikelen bespreken we twee van de grootste uitdagingen voor je cashflow. Snel groeien en afwachtend debiteurenbeheer. Uiteraard delen we ook met je hoe je ze het hoofd biedt.
Je debiteurenproces efficiënter maken?
Klik hier
Bekijk hier hoe dit kan!
Lees verder
Wil je facturen sneller betaald hebben?
Klik hier
Klik dan hier!
Lees verder

(Te) snel groeien

Nieuwe opdrachtgevers binnenhalen, dat ene grote contract afsluiten, samenwerken met een groot bedrijf. Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk. Maar groeien vereist investeringen. Je hebt werknemers op te leiden, materiële kosten en extra overhead. Ze vormen een flinke aanslag op je cashflow.

Om niet te snel te groeien is het belangrijk te focussen op een positieve cashflow. De winst is daarvoor een goede graadmeter, maar ondanks dat kan een bedrijf zo snel groeien dat de winst niet genoeg is om die groei te financieren. Dat betekent dat je de rest van het geld zal moeten lenen. Dat kan bij de bank tegen ongunstige voorwaarden of door middel van factoring. Over het algemeen heeft dat niet het meest gunstige effect op de relatie met je klanten.

Een andere manier hangt samen met de tweede uitdaging.

Afwachtend debiteurenbeheer

Juist omdat we de relatie met de klant goed willen houden, zijn we in tijden van groei geneigd een afwachtende houding aan te nemen als het gaat om het innen van facturen. Betalingsherinneringen worden uitgesteld en ondertussen daalt de cashflow zienderogen.

Veel mensen hebben moeite om naar hun betaling te vragen. Zeker als de klant allerlei goede redenen aandraagt om die nog even uit te stellen. Alles van de waan van de dag tot financiële krapte kan een reden zijn. Dat maakt het niet makkelijker om een vriendelijke doch dwingende herinnering of aanmaning te sturen.

Maar wachten op een betaling brengt hoge kosten met zich mee. Elke dag komen daar kosten bij en als je het geld uiteindelijk helemaal niet int zijn je kosten op sales allemaal voor niks geweest. De daadwerkelijk geïnde omzet kan er bij het afboeken van facturen aan het einde van het jaar dan ook heel anders uitzien dan de verwachtingen op basis van je verstuurde facturen.

Een paar gewetensvragen. Factureer jij voor alle verkoop van diensten en producten? In je ook alles, en op tijd? Hoeveel tijd en geld besteed je eigenlijk aan het innen van facturen? Met een strategische aanpak van debiteurenbeheer houd je niet alleen je cashflow op peil, maar verbeter je ook nog eens je klantrelatie. Zo zorg je uiteindelijk dat je kunt blijven groeien.

Korter op de bal met slimme software

Om je klanten op tijd te laten betalen is het zaak kort op de bal te zitten. Vind je dit lastig of ontbreekt het je aan tijd, laat dan slimme software het werk voor je doen. Met de software van Payt automatiseer je je debiteurenbeheer. Je hebt grip op het proces en houdt de goede band met je klanten waar je zo hard voor hebt gewerkt.

Meer weten over zorgeloos debiteurenbeheer? Goed debiteurenbeheer verkleint namelijk de kans op financiële zorgen. Bekijk in deze brochure van Payt hoe je zorgt dat je sneller betaald krijgt en meer tijd creëert voor je klanten.


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten