Hogere klantwaardering bij consistent debiteurenbeheer

Facturen opvolgen is vast niet je lievelingsklus. Herinneringen sturen, aanmaningen verzenden, niemand wordt er vrolijk van. En toch is het nodig. De betaling is immers een belangrijk onderdeel van de overeenkomst tussen een ondernemer en zijn klant. Jullie nemen elkaar de hele weg serieus, maar aan het einde kan de communicatie soms zomaar stokken.
Je debiteurenproces efficiënter maken?
Klik hier
Bekijk hier hoe dit kan!
Lees verder
Wil je facturen sneller betaald hebben?
Klik hier
Klik dan hier!
Lees verder

De beleving van gratis

Een lage prijs geeft onbewust de indruk dat een product of dienst minder goed is dan dat van de concurrent. Een hogere prijs verhoogt de kans op afhakers, maar vergoot de verwachting dat de kwaliteit hoog is. Logischerwijs wekt ‘gratis’ dan ook de indruk dat een product of dienst geen of weinig waarde heeft.

Als je deze gedachte doortrekt naar je administratie wordt duidelijk wat nalatig debiteurenbeheer voor effect heeft op je klant. Zodra je een niet-betaalde factuur uit het oog verliest, geef je de klant de beleving dat het gratis is. Dat is dodelijk voor de waarde die hij eraan hecht. Bovendien, als jij het zelf niet de moeite waard lijkt te vinden achter je factuur aan te gaan, waarom zou je klant het dan op tijd betalen? Facturen opvolgen is misschien een vervelend klusje, maar je klanten weten echt wel dat het nodig is. Bij het tekenen van de overeenkomst hebben ze al aangegeven dat ze het de prijs waard vinden. Door ze te herinneren aan de betaling geef je aan dat ook jij die waarde serieus neemt. Een consequent debiteurenbeheer kan er zelfs voor zorgen dat je klanten je voor de herinnering bedanken. Want iedereen kan wel eens wat vergeten.

Neem de dienst én de betaling serieus

Met een consistente opvolging van je facturen laat je zien dat je je product of dienst serieus neemt. De levering van die dienst is namelijk niet het einde van het traject. Dat is de betaling. Zeker wanneer een klant vaker met je in zee gaat, laat je met consistente opvolging zien hoe serieus jij je werk neemt. Denk daarbij aan eenduidige betaaltermijnen, herinneringstermijnen, een laatste herinnering en minnelijke incasso. Zo schrik je en passant ook nog eens wanbetalers af.

Tip: maak het jezelf makkelijk en voorkom saai, repetitief handwerk. Digitaliseer en automatiseer alle processen in je debiteurenbeheer die zich ook maar enigszins herhalen. Software die debiteurenbeheer automatiseert, neemt je een hoop werk uit handen.

Heldere communicatie en een duidelijke factuur

Mist er iets op de factuur of klopt het bedrag niet? Dat kan een (onbewuste) reden voor je klant zijn om de betaling minder serieus te nemen. Een menselijke fout is natuurlijk altijd mogelijk. Met een template met ruimte voor personalisatie, voorkom je dit. Duidelijke facturen, die kloppen met de offerte (of uitleg geven over het verschil), laten zien dat jij de betaling net zo serieus neemt als de klant.

Meer weten over zorgeloos debiteurenbeheer? Goed debiteurenbeheer verkleint namelijk de kans op financiële zorgen. Bekijk in deze brochure van Payt hoe je zorgt dat je sneller betaald krijgt en meer tijd creëert voor je klanten.


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten