Amazon verovert Nederland

Wat kunnen wij leren van deze multinational?

05 januari 2020

Het wereldberoemde bedrijf Amazon.com dat in 1994 begon met de online verkoop van boeken is inmiddels uitgegroeid tot een multinational met een omzet van meer dan 200 miljard dollar. Hoe werd Amazon groot? En wat kunnen wij leren van deze e-commerce gigant?

Whitepaper: Hoe verbeter ik mijn website?

Hoe werd Amazon groot? Een van de belangrijkste pijlers van Amazon.com is dat het bedrijf blijft denken als een startup. Tips van oprichter Amazon, Jeff Bezos, zijn dan ook om telkens te vernieuwen op het gebied van marketing en webtechnologie. Waar ligt de focus van deze multinational? Wij hebben de belangrijkste punten samengevat.

1. Weet wat je klanten willen

Amazon.com analyseert continue het koopgedrag van haar klanten en speelt daar zeer handig op in. Ze weet precies wat haar klanten willen kopen en past daar dan ook telkens het assortiment op aan. Wat je ook zoekt, Amazon verkoopt het.

2. Investeer in technologie

Amazon volgt technologische ontwikkelingen op de voet. Zo was het bedrijf zich al snel bewust van de grote invloed van internet. En nog steeds investeert het bedrijf dagelijks in het optimaliseren van haar website.

3. Bied service

Je wordt bij Amazon als klant helemaal in de watten gelegd. Terugkerende klanten zien bijvoorbeeld precies wat ze eerder hebben gekocht om herhaalaankopen te vergroten. Je wordt verleid met producten die matchen met jouw koopgedrag en je kunt producten eenvoudig met elkaar vergelijken.

4. Durf te proberen en te falen

Amazon.com probeert dagelijks diverse marketingstrategieën uit. Alleen al de prijs past ze meer dan een miljoen keer per dag aan. Durf ook nieuwe strategieën uit te proberen, kijk wat resultaat oplevert en blijf innoveren.

Oftewel, in een notendop: weet wat jouw klanten willen en zorg dat je daar elke dag gericht op kunt inspelen. Zo werd Amazon groot en heeft de e-commerce gigant nu ook voet aan Nederlandse bodem gezet. We zijn benieuwd hoe de groei van Amazon in Nederland zal ontwikkelen ten opzichte van concurrenten als Bol.com en CoolBlue.