Bescherm jouw bedrijf tegen een slechte cashflow

Met advies van deskundige Raymon van Valkenburg

09 april 2020

Het valt niet altijd mee om dubieuze debiteuren te voorspellen, maar je kunt jezelf er wel tegen beschermen. In dit artikel leer je hoe je veelvoorkomende valkuilen met betrekking tot je cashflow kunt vermijden en hoe je de juiste klanten kiest om zaken mee te doen.

Word lid van MKB Servicedesk

Deskundige Raymon van Valkenburg, Customer Experience Manager bij Euler Hermes Nederland, geeft tips hoe je jouw bedrijf kunt beschermen tegen een slechte cashflow.

Overbesteding

Te veel uitgeven kan even schadelijk zijn voor de bedrijfsgroei als te weinig verdienen. Als onderdeel van je strategie voor bedrijfsrisicobeheer is het belangrijk dat je de uitgaven nauwlettend in de gaten houdt, ervoor zorgt dat mensen hun verantwoordelijkheid begrijpen en dat je een regelmatige boekhouding bijhoudt van alle uitgaande geldbedragen van je bedrijf.

Geen kasbuffer hebben

Een kasbuffer is als een reservepotje dat je bedrijf in geval van nood kan aanspreken, bijvoorbeeld als er een belangrijke machine kapot gaat of als er een grote factuur achterstallig is. Afgeschermd kapitaal beschermt je bedrijf tegen de gevolgen van onverwachte uitgaven.

Wishful thinking

Het is goed om optimistisch over de toekomst te zijn, maar verkoopprognoses moeten wel realistisch zijn als je je uitgaven erop wilt baseren. Overleg regelmatig met je verkoopteam: als je namelijk je toekomstige inkomsten te hoog inschat, kan dit je bedrijf onder druk zetten.

Geen financieel plan maken

Door de cashflow dagelijks te bekijken en historische gegevens te analyseren kun je precies bepalen hoeveel je elke maand verwacht uit te geven en te incasseren. Alleen zo kun je schatten hoe je toekomstige cashflow eruit gaat zien  

Te late betalingen toestaan

Vertragingen in de factuur betalingen kunnen een desastreus effect op je bedrijf hebben. Zorg voor een helder kredietbeleid. Biedt een korting voor vroege betaling en leg een boete op voor te late betaling.

Kies de juiste klant

Een goede manier om het effect van te late betaling tot een minimum te beperken is om potentiële klanten eerst grondig door te lichten voordat je ermee in zee gaat. 

Neem contact op met lokale partners om meer inzicht te krijgen en relaties met potentiële klanten op te bouwen. Ook is het van belang om verder te kijken dan de financiële beoordelingen en na te gaan of de strategie en cultuur van een klant aansluiten bij die van je eigen bedrijf. Daarnaast kun je verifiëren of ze een risicodekking hebben, zoals een kredietverzekering. 

Raymon van Valkenburg is Customer Experience Manager bij Euler Hermes Nederland en verantwoordelijk voor klantervaring, service en tevredenheid. Samen met zijn team van klantenservice helpt hij de klanten van Euler Hermes, waaronder veel MKB ondernemers, bij hun uitdagingen met debiteuren en openstaande vorderingen. Euler Hermes biedt kredietverzekeringen wereldwijd, met als doel bedrijven te helpen veilig en verantwoord te ondernemen.