Wat is de Kleine Kredieten Corona garantieregeling (KKC)?

En hoe vraag je die aan?

16 juli 2020 01 september 2020

Vanaf eind mei 2020 is er voor kleine bedrijven een speciaal overbruggingskrediet, de Kleine Kredieten Corona garantieregeling (KKC). Wat zijn de voorwaarden en hoe vraag je de KKC aan?

De coronacrisis treft veel bedrijven. De oorspronkelijke maatregelen van 17 maart waren voornamelijk verlichtend voor bestaande bedrijven met een redelijk grote financieringsbehoefte. Kleine ondernemers of ondernemers met een kleine kredietvraag konden terecht bij Qredits, maar dit was niet voldoende. Hier was namelijk geen garantstelling van de overheid van toepassing, zoals bij de BMKB wel het geval is. Met de KKC staat de overheid ook bij kleine kredieten (van banken en andere financierders) garant, namelijk voor 95 procent van de kredietwaarde.

Wat houdt de Kleine Kredieten Corona garantieregeling in?

Je kunt tussen de € 10.000 en € 50.000 lenen, bij een aangesloten financierder. De overheid staat voor deze lening voor 95 procent garant. De looptijd van de lening is maximaal 5 jaar en het rentetarief is maximaal 4 procent. Ook betaal je, net als bij de BMKB, een eenmalige premie als vergoeding aan de staat. Dit bedraagt 2 procent van de waarde. Je kunt onder andere terecht bij de banken ABN AMRO, ING, Rabobank, Triodos en de Volksbank. Andere financierders die de BMKB-C (de verruiming van de BMKB vanwege corona) mogen aanbieden, mogen ook de KKC aanbieden. 

Wat zijn de voorwaarden van de Kleine Kredieten Corona garantieregeling (KKC)?

De KKC telt wel een aantal voorwaarden:

  • Je financieringsbehoefte is tussen de € 10.000 en € 50.000;

  • Je jaaromzet is hoger dan € 50.000;

  • Je bedrijf was voor de coronacrisis voldoende winstgevend;

  • Je bedrijf is ingeschreven in de KvK voor 1 januari 2019.

Hoe vraag je de KKC aan?

Je kunt de aanvraag indienen bij een van de aangesloten banken of alternatieve financierders. Op de website van RVO.nl zie je welke banken en financierders dat zijn.

Auteur

Evelien Mulder

Als content marketeer help ik onze partners met het bereiken van onze doelgroep: ondernemers. Eigenlijk creëer ik een win-win-win-situatie: wij bieden de ondernemer gratis relevante content, zoals een kennisartikel, whitepaper of bedrijfsscan. Deze content wordt gesponsord door een partner, die hiermee ondernemers bereikt. De derde win? Ik draag bij aan onze missie: Verhalen maken die verbinden. Ik ben begonnen bij MKB Servicedesk als ondernemerssupporter, ik ondersteunde ondernemers via onze verschillende platformen. Door deze ervaring weet ik precies welke uitdagingen, problemen en kansen ondernemers in hun dagelijks ondernemersleven tegenkomen. Sinds 2017 werk ik bij MKB Servicedesk & content marketing bureau Agency No9 als content marketeer.