Octrooien toegankelijker voor de MKB-ondernemer

Persbericht 07-06-2007

22 juni 2007

MKB Servicedesk is een samenwerkingsverband aangegaan met Octrooicentrum Nederland. Beide partijen willen hiermee bereiken dat octrooien toegankelijker worden voor de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf.

Het contract is gisteren ondertekend door Guus Broesterhuizen, directeur van Octrooicentrum Nederland, en Willem Overbosch, directeur van MKB Servicedesk. Dit gebeurde tijdens het Octrooicongres 2007 en in het bijzijn van Loek Hermans, voorzitter van MKB-Nederland.

Ondernemers binnen het mkb hebben de handen vol aan hun eigen onderneming. Daardoor zijn ze niet altijd op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving. Dit geldt ook voor innovatieve ondernemers. Naast het runnen van hun onderneming houden zij zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Dankzij de krachtenbundeling van MKB Servicedesk en Octrooicentrum Nederland wordt het voor mkb-ondernemers makkelijker om advies en informatie over octrooien op te vragen.

Op de website van MKB Servicedesk staat praktische en direct bruikbare informatie over de regels omtrent het aanvragen en verlengen van octrooien. Innovatieve ondernemers kunnen tijd en moeite besparen. Daarnaast verwijst de MKB Servicedesk ondernemers met vragen over octrooien en eigendomsrecht direct door naar het Octrooicentrum Nederland. Hierdoor krijgen zij snel en persoonlijk antwoord op al hun innovatievragen.

MKB-Nederland vindt dat de circulatie, verspreiding en toepassing van bestaande kennis over innovatie onvoldoende uit de verf komt. Met name voor kleinere bedrijven is het nu lastig om toegang te krijgen tot nieuwe kennis. Het innovatieproces dreigt daardoor beperkt te blijven tot een smalle elite. Dat is zonde, omdat in essentie juist kleine en middelgrote ondernemers over innovatiekracht beschikken. De samenwerking tussen MKB Servicedesk en Octrooicentrum Nederland voorziet daarom in de behoefte octrooien toegankelijker te maken.