Van zolderkamer tot Miljoenen Business

BOEKRECENSIE WEEK 41

19 januari 2010

Wat maakt internetondernemers als Raymond Spanjar (Hyves), Durk Jan de Bruin (Startpagina.nl), Frank Crébras (Marktplaats.nl) en Merien ten Houten (Nu.nl) zo succesvol? Dit boek ligt een tipje van de sluier op door vijftien top ondernemers zelf aan het woord te laten.

Wij hebben diverse artikelen op onze site staan over het starten van een webwinkel. Dit komt omdat we er steeds meer vragen krijgen zoals: "Hoe start ik een webwinkel", "Met welke wet en regelgeving heb ik te maken als ik een webwinkel start?" en "Hoe zit het met de BTW bij leveren van producten in het buitenland?". Een paar weken geleden werd ik gebeld door een journalist van het blad Zin voor 50 plussers "of ik mee wilde werken aan een rubriek over het starten van een webwinkel?" Natuurlijk dacht ik meteen:"Ik ben tenslotte ook gewoon begonnen op internet in 2006 met www.mkbservicedesk.nl en we hebben nu al meer dan 80.000 unieke bezoekers per maand. Daar kan ik dus best wat over vertellen. Tijdens het interview kwamen we op het lezen van boeken en kreeg ik de tip om dit boek te lezen. Meteen aangeschaft via Bol en in een ruk uitgelezen. Erg leuk om te zien hoe deze bedrijven groot zijn geworden en sommige tegelijk heel klein zijn gebleven. www.Nu.nl heeft "maar" 11 medewerkers en toch 13,5 miljoen hits per dag! Fantastisch, dan kunnen wij bij de MKB Servicedesk nog wel even doorgroeien met het huidige aantal personeelsleden..

Aanleiding

Het boek is geschreven door Huib Stam in opdracht van Durk Jan de Bruin naar aanleiding van het tienjarige bestaan van www.Startpagina.nl. Op 15 september 1998 registreerde De Bruin die domeinnaam, een tijd waarin de vele mogelijkheden van internet nog niet bekend waren en het nog maar de vraag was of er een markt zou zijn voor zijn idee. Dat idee, een overzicht van de beste Nederlandse links op één internetpagina, is vooral door De Bruins eigen behoefte ontstaan.

Wat valt er te leren uit het boek? 

De meeste internetondernemers denken dan ook dat het succes van hun internetbedrijf mede komt doordat het idee een hobby of passie van hen is. "Herkenbaar", denk ik dan bij mijzelf. Je moet in ieder geval niet beginnen met dollar tekens in je ogen, want op internet is het verkrijgen van de kritische massa een van de succesfactoren. En kritische massa krijgen op basis van relevantie kost tijd. Heb je de kritische massa eenmaal te pakken dan kun je gaan nadenken over geld verdienen.

Een andere les die je bij veel internetondernemers terugleest is dat groei heel veel geld kost en dat dit meestal niet uit eigen omzet komt. Veel vaak grote investeringen gaan eraan vooraf, uitzonderingen als Ben Woldring van www.bellen.com daargelaten die miljoenen omzet doet zonder participaties van buitenaf.  Ook www.marktplaats.nl wist al na 1 jaar meer dan 1 miljoen winst te draaien. E-bay heeft dan wel de hoofdprijs ervoor betaald, maar naar zeggen Frank Crébras is het nog steeds een cashcow van E-bay.

Hyves en anderen daarentegen hebben grote investeerders als Van den Ende & Deitmers om de exponentiele groei te financieren. Veel traffic betekent immers meer dataverkeer, zwaardere belasting van de software, doorontwikkelen en steeds meer en grotere servers...

De internetondernemers benoemen stuk voor stuk kritische succesfactoren als: innovatie en het kijken en luisteren naar klantgedrag. Als internetbedrijf moet je innoveren en nieuwe ontwikkelingen toepassen om ‘groot te blijven’. Dan kun je wel nummer één in je eigen sector zijn, maar dat blijf je niet als er niet geïnnoveerd wordt, waarschuwen de vijftien grondleggers.

Ondernemer van het Jaar 2006. René Frijters, oprichter van de digitale beleggingsbank www.Alex.nl startte Alex met het idee van "straight through processing" van beleggingsorders. Zijn tip: ‘Wees klant van je eigen zaak, dan kom je erachter wat er niet goed is’.

Van zolderkamer tot miljoenenbusiness

Het boek heeft mij als "internetondernemer"zeker geïnspireerd. De verhalen van de ondernemers geven allemaal aan dat geluk een belangrijke rol speelt. Het feit dat ze vaak voor 2000 begonnen zijn geeft aan dat de wereld er nu wel anders uitziet. Het internet is verder ontwikkeld en met geluk als succesfactor kom je er niet meer. Keiharde analyses van het gedrag van je bezoekers is cruciaal. Het persoonlijke contact met je klanten is van enorme waarde om steeds maar te leren wat er beter kan. Veranderingen op een website zijn immers zo gemaakt, maar kunnen vergaande consequenties hebben voor het bezoek of de conversie naar betalende klant. Ik geniet er in ieder geval elke dag van om het bezoek op onze website te zien stijgen en samen met het hele team ervoor te zorgen dat we relevante antwoorden bieden op ondernemersvragen. Wat is internet toch een mooi medium!

Gelezen door: Willem Overbosch

Wil je ook een boekrecensie schrijven voor de MKB Servicedesk?

Neem contact met ons op via redactie@mkbservicedesk.nl