Mastering the Rockefeller Habits - Verne Harnish

BOEKRECENSIE WEEK 7

12 januari 2010

In 1997 ben ik als management trainee begonnen bij Esso Nederland (nu ExxonMobil). Ondanks het feit dat ik daar maar drie jaar gewerkt heb en al zes jaar ondernemer ben moet ik een boek met de titel "The Rockefeller Habits" natuurlijk wel gelezen hebben. Voor diegenen die het niet weten; Rockefeller was de oprichter van Esso, 's werelds grootste olieconcern.

Verne Harnish geeft antwoord op de volgende vragen: Hoe krijg je grip op een snel groeiend bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat je idee en dus je bedrijf op lange termijn echt wat waard wordt? Hoe zorg je ervoor dat je je bedrijf verkoopklaar maakt?

Kortom, als het Rockefeller lukt om zo'n groot bedrijf te maken dan kunnen we van dit boek vast wel wat leren.

Mijn bedrijf, de MKB Servicedesk, groeit op dit moment met gemiddeld 25% per jaar. Daarmee ben ik volgens dit boek een "snel groeiend bedrijf" met alle uitdagingen van dien. Als ondernemer wordt je geconfronteerd met het aannemen en weer ontslaan van personeel, het aantrekken van financiering, het continue ontwikkelen van je visie en het bijstellen van je strategie. Allemaal om er maar voor te zorgen dat je vooruit kunt. Wat zijn dan de drie principes van Rockefeller die Harnish beschrijft? Ik zal ze opsommen en vertellen wat wij er mee doen.

Stap 1: PrioriteitenHebben we duidelijke prioriteiten voor de korte en lange termijn? Heeft iedereen zijn eigen prioriteiten daarop afgestemd?

Lukt het je om je businessplan in 1 a4tje te verwoorden? Best lastig natuurlijk. Je moet ontzettend goed weten waar je focus ligt en hoe je ervoor zorgt dat je visie en strategie kloppen. Ik ben al heel blij met een businessplan op dit moment en werk voorzichtig toe naar dat ene A4tje. Wel betrek ik op dit moment iedereen erbij om de plannen te maken. Dat schept een duidelijke gezamenlijke band en verhoogt de focus.

Tip: Maak een online businessplan dat je met je team deelt.

Stap 2: Informatie

Is er genoeg managementinformatie om de prestaties en de wensen van onze klanten te peilen? Werkt iedereen ook met en volgens die informatie?

Het hebben van goede informatie is cruciaal om te kunnen managen en beslissingen te kunnen nemen. We werken met een eigen CRM systeem, Google Analytics, tagclouds, excelrapportages en ratio's om continue de klokken gelijk te zetten en in te kunnen spelen op eventuele veranderingen. Het hebben van duidelijke informatie die iedereen snapt brengt bij ons veel rust.

Stap 3: Ritme

Zijn er regelmatig vergaderingen om de koers en de verantwoordelijkheden scherp te houden? Worden die effectief en zinvol gehouden?

Harnish geeft aan dat Rockefeller elke dag kort met zijn management team overleg had. Elke dag; "no excuses". En dat zet wel aan tot nadenken. Je kunt ook een conference call afspreken vanuit de auto. Je kunt 5 minuten pakken 's morgens voor de dag echt begint. Je kunt een gekke tijd, bijvoorbeeld 08.52 uur afspreken om de dagelijkse update te houden. Maar het belangrijkste is het ritme en de regelmaat. Elke dag weer afstemmen. Mijn ervaring is dat het werkt. Wij hebben op het whiteboard de volgende punten geschreven die we dagelijks bespreken:

- aantal bezoekers op de website (afzetten tegen de doelstellingen)

- aantal vragen openstaand (afzetten tegen de doelstellingen en afspraken)

- zijn er knelpunten die nu moeten (afzetten tegen de prioriteiten/ wat moeten we nu oplossen om door te kunnen?)

- hoe zit het met de cash-flow

- wat is de redactionele actualiteit

Het einddoel van het boek is ervoor te zorgen dat je bedrijf verkoopklaar is. Niet dat verkopen het doel moet zijn, maar het zorgt er wel voor dat je alles intern goed hebt geregeld. Je maakt jezelf als ondernemer ook veel minder kwetsbaar. Omdat je strategische plannen op papier staan en je team weet wat ze moet doen, kun jij de tijd en aandacht steken in groei, groei en nog eens groei. Gewoon lekker doorgaan met ondernemen dus.

Eindoordeel

Het is een makkelijk te lezen boek waar ik weer een aantal handige tips uit heb kunnen afleiden die ik meteen en met succes kon toepassen. Voor mij dus een echte aanrader om te lezen wanneer je als ondernemer het gevoel hebt dat je door de bomen het bos niet meer ziet of de structuur even kwijt bent. Het brengt focus en daarmee rust.

Gelezen door Willem Overbosch

Wil je ook een boekrecensie schrijven voor de MKB Servicedesk?

Neem contact met ons op via redactie@mkbservicedesk.nl