Klachten over banken in boekvorm

Oud-winkeleigenaar verzamelt negatieve ervaringen van ondernemers

08 juli 2009

'Door de bank genomen' is het boek van een ondernemer die zijn lening opgeheven zag worden na een nachtje roodstand. De ervaringen van Jos Schep en die van 35 collega-ondernemers kun je in dit boek terugvinden.

Jos Schep (55) stopte met zijn modewinkel, omdat hij het gedoe met de bank zat was. Over dat verhaal en de ervaringen van collega-ondernemers schreef hij het boek ‘Door de bank genomen’.

1 Waarover gaat het boek? "Ik heb voor mijn boek zo’n 35 collega-ondernemers gesproken uit allerlei sectoren. Iedereen heeft dezelfde klachten: banken denken niet mee, ze wisselen voortdurend van accountmanager en ze trekken momenteel erg makkelijk bestaande kredieten in. Ondanks relaties van jaren zijn de banken keihard naar kleine ondernemers. Velen daarvan hangen nu aan een touwtje."

2 Geeft u eens wat voorbeelden "Voor mijn eigen modewinkel in Woerden kreeg ik na lang aandringen een krediet van €15.000. Dat werd direct opgeheven na een roodstand van € 236, die één nacht duurde, veroorzaakt werd door bankkosten en op geen enkel afschrift te zien was. Zonder dat krediet kon ik niet verder groeien. Oudjaar 2008 ben ik met mijn winkel gestopt. Ander voorbeeld: een Rotterdamse boekhandelaar die ik sprak, kreeg na een relatie van jaren ineens telefonisch te horen dat zijn seizoenskrediet ophield."

3 Wat zegt de bank over al die klachten? "Ik heb ook een bankdirecteur geïnterviewd, voor weerwoord. Die zegt dat banken er niet zijn voor het verstrekken van risicokapitaal. Dat snap ik ook, maar waarom kan dat spaargeld wel worden gebruikt voor enorme bonussen en oprotpremies?"

Bron: Het Financieele Dagblad

De MKB Servicedesk is al een tijdje bezig om de ervaringen van ondernemers met banken te verzamelen. Vind jij dat er iets moet veranderen? Laat ons weten wat! Dat kan via een reactie, op Twitter of een mail naar redactie@mkbservicedesk.nl.

Lees ook