Wat is een activiteitsgerelateerde werkplek?

Werken met flexibele werkplekken

21 augustus 2012

Wanneer je het nieuwe werken invoert dan zul je ook je kantoorruimte anders moeten gaan inrichten: de nieuwe werkplek. Het kantoor krijgt een meer open en flexibel karakter. Je kunt de inrichting het beste afstemmen op de aard van de werkzaamheden.

Bij de inrichting van een mobiel kantoor wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de individuele wensen en eisen van verschillende typen werknemers. Het is per bedrijf weer anders aan welke soort werkplekken behoefte is en hoeveel werkplekken er nodig zijn. Bas van de Haterd onderscheidt in zijn boek 'Werken Nieuwe Stijl' zes verschillende werkruimten; de standaardwerkplekken, café en lunch werkplekken, individuele focusplekken, gezamenlijke stilteplekken, overlegruimtes en presentatieruimtes.

Standaardwerkplekken

De standaardwerkplekken zijn over het algemeen te vinden in kantoorachtige omgevingen, waar werknemers zowel aan lange tafels als aan kortere tafels kunnen plaatsnemen. De werknemers hebben geen vaste werkplek en overal is toegang tot draadloos internet. De meeste werknemers maken gebruik van een laptop.

Café & lunch (werk)plekken

De tafels staan in een grand café-setting, waarin werknemers niet alleen kunnen werken, maar ook hun gasten kunnen ontvangen. Deze werkplek is vaak rumoeriger dan andere werkplekken, maar biedt gelegenheid om binnen een informele setting te overleggen.

Individuele focusplekken

Dit zijn kamers die geheel afgesloten kunnen worden, zodat er in rust gewerkt kan worden. De plekken zijn als het ware afgeschermd van de buitenwereld. Deze ruimtes zijn bij uitstek geschikt voor individuele gesprekken, zoals functioneringsgesprekken en coachingsessies.

Gezamenlijke stilteplekken

In deze ruimtes werken meerdere mensen bij elkaar. Hier is het niet toegestaan om hardop te praten en telefoongesprekken te voeren. Voorbeelden hiervan zijn een bibliotheek of mediatheek.

Overlegruimtes

Dit zijn zalen die geschikt zijn voor overleg. De indeling van de ruimte kan verschillen en is vaak afhankelijk van de bedrijfscultuur. Een vergaderzaal kan zeer informeel zijn met stoelen en (lounge)banken of juist formeel met een lange tafel en luxe stoelen. De ruimtes zijn vaak voorzien van videoconferencing-faciliteiten, een beamer of een groot tv-scherm.

Presentatieruimte

In een presentatieruimte kan, net als in een overlegruimte, een grotere groep mensen plaatsnemen. Afhankelijk van de groepsgrootte kan gekozen worden voor het gebruik van een tafel of een opstelling in theatervorm. Deze ruimte is optimaal ingericht voor het geven van presentaties.

Waar begin ik met het (her)inrichten van mijn flexibele kantoor?

Wil je activiteitsgerelateerde werkplekken in gaan richten, dan zul je eerst moeten nagaan aan welk soort werkplek(ken) behoefte is. Per afdeling bekijk je hoe vaak je werknemers binnen zijn, welke taken uitgevoerd worden en welke functionaliteiten gewenst zijn. Vervolgens bepaal je hoeveel en welke werkplekken je nodig hebt en hoeveel vierkante meters je nodig hebt. Aan de hand van deze informatie kun je beginnen met de (her)inrichting van je kantoor en het inrichten van activiteitgerelateerde werkplekken.

Persoonlijk advies! Uw persoonlijke adviseur van Vodafone geeft u graag advies over communicatie-oplossingen die u helpen mobieler en slimmer te ondernemen en kostenbesparing te optimaliseren.