Waarom is cashflow zo belangrijk?

Tips om het verlies door niet-betaalde facturen te beperken

26 maart 2020

Cashflow is de geldstroom die in en uit je onderneming vloeit doordat facturen worden geïnd en betaald. Belangrijk dus, voor iedere ondernemer. Toch lopen mkb’ers jaarlijks miljarden euro's mis omdat facturen niet of te laat worden betaald.

We zeggen het nog maar een keer: het gaat hier om miljarden euro's.  Dat is wat ondernemers jaarlijks mislopen omdat hun facturen niet of veel te laat worden betaald. Want naast oninbare facturen is ook de lange betalingstermijn verantwoordelijk voor de nodige faillissementen. Gemiddeld moet een ondernemer 40 dagen wachten tot de rekening voor geleverde diensten is betaald, zo blijkt uit onderzoek van EIM, MKB-Nederland en TNT Post. En ondertussen moet je zelf ook je rekeningen betalen. Ongeveer een kwart van alle faillissementen heeft te maken met oninbare facturen.

In plaats van wachten tot het geld op je rekening wordt gestort, kun je ook zelf een aantal dingen doen om de cashflow van je bedrijf te stimuleren.

Waarom is cashflow zo belangrijk?

De kasstroom is de belangrijkste graadmeter om te zien hoe een bedrijf er financieel voorstaat. Sterker nog; je kunt als bedrijf winstgevend zijn en toch failliet gaan omdat je een negatieve kasstroom hebt en dus geen geld beschikbaar hebt. Bovendien kijken veel kredietverleners naar de cashflow van een onderneming om te bepalen hoeveel een onderneming mag lenen. Ook bij de verkoop van een bedrijf wordt naar de cashflow gekeken om de waarde te bepalen.

Verlies

Bedrijven kunnen jaarlijks gemiddeld 2,5 procent van de jaaromzet op hun buik schrijven omdat facturen niet worden geïnd. Vaak zijn het de kleine facturen waar weinig aandacht aan wordt besteed. Maar als je die allemaal bij elkaar optelt, zijn ze toch 250 miljoen euro waard. Dat is een kwart van het totale verlies.

Tips

Waarom wordt die factuur niet betaald? Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld omdat de klant ontevreden is over jouw product of dienst of omdat de factuur niet klopt of onduidelijk is. Zorg er dus voor dat de bedragen op de factuur kloppen. Verder doe je er ook verstandig aan te letten op de volgende dingen:

  • Wacht niet met het versturen van je factuur, maar factureer zo snel mogelijk.

  • Stuur gelijk na de vervaldatum van je factuur een betalingsherinnering. Elke dag later is een dag extra wachten op je geld.

  • Klanten betalen eerder als er een uiterste betaaldatum op de factuur staat in plaats van ‘betaal binnen 14 dagen’.

  • Controleer de kredietwaardigheid van je klanten.

Auteur

Liesbeth Meenink