Bedrijfstelefonie: alle opties op een rij

VoIP, Hosted VoIp, Skype, Google Talk en VoipBuster

Bellende vrouw

Welke vorm van telefonie past het beste bij jouw bedrijf? Is dat je huidige conventionele telefooncentrale? Een nieuwe VOIP-centrale? Hosted VOIP? Of houd je het laagdrempelig en gebruik je gewoon Skype, Google Talk of VoipBuster?

De uiteindelijke keuze wordt vooral bepaald door twee variabelen. Ten eerste het aantal medewerkers dat je in dienst hebt en ten tweede hoe je verwacht dat je bedrijf zich de komende jaren zal ontwikkelen.

De klassieke telefooncentrale

Stel je bezit een weliswaar klassieke, maar nog prima functionerende telefooncentrale. Je verwacht geen grote verandering in het aantal medewerkers en ook niet in de manier van werken. Kortom, je bedrijfsvoering blijft in grote lijnen stabiel. In dat geval is er eigenlijk geen goede reden te bedenken waarom je niet gewoon alles bij het oude zou laten. Toegegeven, een telefooncentrale op basis van VOIP (Voice Over IP) biedt allerlei voordelen, maar VOIP-centrales zijn duur. Ze kosten al gauw enkele duizenden euro’s. Voldoet je huidige centrale dus nog volledig aan je wensen, dan is het slim om hem gewoon te blijven gebruiken tot hij ‘op’ is.

De meerwaarde van VOIP

Ervaar je echter regelmatig beperkingen van je telefooncentrale, of loopt hij op zijn laatste benen, dan is het goed om je eens serieus in VOIP te verdiepen. Zeker als je behoefte hebt aan extra functionaliteit, schaalbaarheid en flexibiliteit. VOIP biedt namelijk juist op deze drie punten veel meer dan een klassieke centrale. Enkele voorbeelden. Met VOIP kun je eenvoudig bellers in de wachtrij plaatsen en een welkomstboodschap of keuzemenu aanbieden. VOIP biedt prettige schaalbaarheid doordat het aantal telefoonlijnen en toestellen maandelijks of soms zelfs per dag te wijzigen is. VOIP biedt de mogelijkheid om telefonie rechtstreeks te koppelen aan Outlook of CRM-software. En tot slot: VOIP sluit naadloos aan bij Het Nieuwe Werken. Een laptop of smartphone met VOIP-software aan boord is in principe al genoeg om waar ook ter wereld te kunnen bellen alsof je gewoon op kantoor zit. Tegen normale Nederlandse tarieven welteverstaan, ook al ben je op dat moment in New York.

De randvoorwaarde voor VOIP

De belangrijkste randvoorwaarde om te kunnen bellen met VOIP is de aanwezigheid van een snelle en betrouwbare internetverbinding. VOIP is in principe immers niets anders dan telefonie via internet en daarom direct afhankelijk van voldoende beschikbare bandbreedte. Thuis of via een mobieltje zal dat niet snel problemen opleveren, maar in een kantooromgeving ligt de situatie anders. Daar is het aan te raden om in elk geval twee aparte internetverbindingen te gebruiken, een voor data en een voor spraak. Maar eigenlijk wordt VOIP pas echt betrouwbaar en interessant bij gebruik van een glasvezelverbinding. Heb je daar als bedrijf toegang toe, dan kun je zonder veel zorgen gebruik gaan maken van VOIP. Zelfs als je met heel veel medewerkers tegelijkertijd heel veel belt.

Gratis VOIP, voor de zzp’er

Maar ben je bijvoorbeeld zzp’er, dan is glasvezel natuurlijk geen noodzaak. Je kunt in dat geval prima gebruik maken van een goede ADSL-verbinding, gecombineerd met gratis VOIP-diensten als Skype of VoipBuster. Vooral met de laatste twee kun je zeer gemakkelijk en goedkoop naar vaste en mobiele nummers bellen, zowel in binnen- als buitenland.

Hosted VOIP, voor de kleine ondernemer

Zodra je bedrijf echter meer dan een handvol werknemers telt, is skypen natuurlijk geen optie meer. Dan wil je een professionelere oplossing. Maar welke? Een eigen VOIP-centrale? Probeer die als kleine MKB’er binnen redelijke termijn maar eens terug te verdienen. Nee, voor kleine bedrijven ligt het meer voor de hand zich te oriënteren op Hosted VOIP, ofwel telefonie vanuit de cloud. De investeringskosten beperken zich tot de aanschaf van telefoontoestellen, dus dat is een prettig begin. Overige kosten: een basisaccount vanaf zo’n 6 à 8 euro per gebruiker per maand en gesprekskosten die gemiddeld tot 20 à 40 procent lager liggen dan de standaardtarieven.

De voordelen van Hosted VOIP

Hosted VOIP munt verder uit in schaalbaarheid en flexibiliteit, net als andere diensten uit de cloud. Zo kun je snel en gemakkelijk het aantal accounts wijzigen of extra functionaliteiten toevoegen aan een basisaccount. Denk bijvoorbeeld aan telefonisch vergaderen met meerdere personen tegelijk of de integratie van vast en mobiel tot slechts één toestel en telefoonnummer. Let er echter wel atijd op dat je aanbieder met ‘open voice’-standaarden werkt. Want alleen dan zal iedere desktop, laptop, tablet of smartphone zonder problemen kunnen communiceren met de VOIP-dienst, ongeacht of er nu Windows, Linux, Android of iOS op draait. Tot slot heb je met Hosted VOIP geen omkijken naar onderhoud, backups of upgrades - dat is immers de taak van de leverancier - en draait alles in een professioneel datacentrum. Vaak ook nog ‘redundant’ (dubbel), zodat de kans op uitval zeer klein is. Mits je internetverbinding in de lucht blijft natuurlijk.

Een eigen VOIP-centrale, voor de grote ondernemer

Wanneer je een groter bedrijf hebt, pakweg vanaf zo’n 20 à 30 medewerkers, is het verstandig eens te laten doorrekenen of de aanschaf van een eigen VOIP-centrale zich binnen redelijke termijn laat terugverdienen. Inclusief alle bijkomende beheerkosten, dat spreekt voor zich. Kom je daarbij uit op ongeveer 5 à 7 jaar, dan is een eigen centrale geen raar idee. Daar zijn de deskundigen het in het algemeen wel over eens. Blijft staan dat je als bedrijf wel de kennis en tijd in huis moet hebben om onderhoud, upgrades en andere aanpassingen volledig voor eigen rekening te nemen.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Henk Jansen