Kredietratings: wat zijn het, hoe werkt het?

Kom positief uit de bus bij BKR, Graydon en D&B

rapport-lezen-analyse-vrouw

Bij een kredietaanvraag wordt je onderneming onder de loep genomen door de financier. Van groot belang tijdens zo’n aanvraag is de kredietrating van jouw bedrijf. Maar wat zijn kredietratings precies en kun je deze zelf positief beïnvloeden?

Wat zijn kredietratings en wat betekent kredietwaardigheid?

Een kredietrating, credit score, credit rating, of gewoon rating is een oordeel over de kredietwaardigheid bedrijven. De uiteindelijke rating wordt uitgedrukt in een cijfer of (een reeks van) letters. 

Tijdens elke financieringsaanvraag wordt de kredietrating opnieuw berekend. Hierbij kijkt een geldverstrekker naar verschillende factoren die allemaal bijdragen aan de uiteindelijke rating: een rapportcijfer dat aangeeft hoeveel risico een financiële instelling loopt door krediet aan jouw onderneming te verstrekken. Kortom, hoe zit het met de kredietwaardigheid van het bedrijf?

Kredietratings worden ook gebruikt voor een goed credit management.

Kredietwaardigheid betekenis

Banken gebruiken deze kredietratings dus om het kredietrisico van jouw onderneming in te schatten. De rating bepaalt uiteindelijk of een bank wel of geen krediet verstrekt en tegen welke voorwaarden en tarieven. 

Waar kan ik mijn kredietrating vinden?

Kredietinformatiebureaus beschikken over ratings van vrijwel alle personen en bedrijven in Nederland. Het Bureau Krediet Registatie (BKR) is een bekende instantie voor ratings van particulieren. Dun & Bradstreet Rating (D&B) en Graydon zijn de bekende partijen op het gebied van kredietregistratie van bedrijven. 

Hoe worden kredietratings opgebouwd?

Een kredietinformatiebureau verzamelt alle openbare data over bedrijven en personen en bepaalt aan de hand daarvan een rating. Zij gebruiken daarbij alle beschikbare betalingsinformatie en financiële cijfers van een bedrijf. Denk aan de informatie van de Kamer van Koophandel, banken, incassobureaus, debiteurenadministratie, etc. 

Al deze data wordt geladen in een database, waar vervolgens een score uit rolt. Hierbij wordt meestal gebruik gemaakt van een cijferschaal. Bij kredietinformatiebureau D&B staat een 1 bijvoorbeeld voor een laag risicoprofiel en een 4 voor een hoog risico.

Kredietinformatiebureau: hoe kom ik erachter wat mijn rating is?

Je kunt altijd nagaan wat jouw huidige kredietrating is. Als particulier check je dit bij BKR en als onderneming bij Graydon of D&B. Hierbij is het wel vaak nodig om je te registreren bij het betreffende kredietinformatiebureau. Soms wordt dan gratis een eerste rapport naar keuze opgesteld, maar in andere gevallen moet je direct betalen voor deze informatie.

Kan ik mijn credit score beïnvloeden?

Ja, dat kan. Een slechte rating verbeteren is niet iets wat je in een handomdraai voor elkaar bokst, maar je kunt wel degelijk bepaalde acties ondernemen om je kredietscore te verbeteren:

1. Ken je huidige kredietscore

De eerste stap is nagaan hoe het zit met je huidige credit score. Bij een aantal kredietinformatiebureaus kun je een eerste rapport gratis opvragen en inzien. Je ziet direct op welke onderdelen eventueel verbetering nodig is. 

2. Betaal je rekeningen op tijd 

Houd je aan betalingstermijnen. Betaalervaringen die bedrijven hebben met jouw onderneming hebben de grootste invloed op de uiteindelijke score. De betaalgeschiedenis bepaalt voor ongeveer 35% de credit score.

3. Jaarcijfers aanleveren

Een andere manier om je credit score te verbeteren doe je door jaarcijfers of andere financiële rapporten aan te leveren bij de KvK en kredietinformatiebureaus. Recente, betrouwbare cijfers hebben een positieve invloed op je kredietrating.

4. Gezonde ratio’s

Een gezonde financiële balans bepaalt voor ongeveer 30% de credit score van je onderneming. Een belangrijke indicator is de solvabiliteitsratio; de verhouding van eigen vermogen vs. totaal vermogen. Hoge schulden op je balans zullen niet bijdragen aan een positieve credit score.

Meer weten? Download gratis de whitepaper 'Financiële risico's beperken'.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.