Hoe zorg je voor de groei van je onderneming?

Financiële kennis ontbreekt nog te vaak

03 april 2019

70 procent van de ondernemers heeft groeidoelstellingen. Slechts een klein deel krijgt het daadwerkelijk voor elkaar door te groeien naar een bedrijf met 25 tot 50 medewerkers. Wat is nodig om groei succesvol te maken?

Whitepaper Hoe maak ik een ondernemingsplan?

E-book Eerste hulp bij Groeien

Onafhankelijke strategisch adviesbureau PerspeXo heeft onderzocht hoe ondernemers succesvol kunnen doorgroeien, aan de hand van 600 ondernemer-scans en 120 diepteinterviews met ondernemers. De bedoeling van PerspeXo is ondernemers over het tweede kantelpunt heen helpen: de stap maken van 10-25 medewerkers naar 25-50 medewerkers.

70 procent wil groeien

70 procent van de ondernemers heeft groeiambities. Toch heeft 80 procent geen up-to-date bedrijfsplan. Volgens Annegien Blokpoel, auteur van het boek 'Maak je Bedrijf meer Waard' en directeur van PerspeXo, is dit één van de redenen waarom niet alle ondernemers er daadwerkelijk in slagen te groeien. "Veel ondernemers denken te kunnen groeien door wat ze hebben naar de toekomst door te trekken: een beetje meer personeel, wat meer klanten en daarmee meer omzet. Dat werkt tot een bepaald moment: het kantelmoment. Het eerste kantelmoment ligt bij de overstap van minder dan 10 medewerkers naar 10 tot 25 medewerkers. Het tweede kantelmoment bij 25 tot 50 medewerkers. Om deze horde succesvol te nemen, moet je je bedrijf helemaal anders inrichten. Je moet investeren in mensen, in producten, in je managementteam. En dát moet je helder hebben in een bedrijfsplan."

Ondernemers slecht op financieel gebied 

Zowel ondernemers op het eerste kantelpunt, als die op het tweede kantelpunt blijken slecht toegerust op bedrijfseconomisch en bedrijfskundig gebied. Ondernemers waarderen hun financiële kennis gemiddeld met een 5,3, blijkt uit de analyse van PerspeXo. Blokpoel: "Ondernemers missen theoretische kennis op dit gebied. Een (verkorte) cursus MBA zou veel verschil maken. Of huur een specialist in als je er zelf niet goed in bent. Het is bij groei belangrijk te weten hoeveel je moet investeren en wanneer je dit geld terug kunt verwachten." Nu weten veel ondernemers dat niet: 40 procent van de ondernemers heeft geen idee hoeveel geld het bedrijf nodig heeft bij groei. 

Hoe groei je succesvol?

De grote vraag die rest: hoe maak je je groei wél succesvol? Blokpoel vat het als volgt samen:

  1. Weet wat je wilt. Waar wil je naartoe met je bedrijf, hoeveel wil je groeien?

  2. Schets een beeld hoe je bedrijf er op dat moment uit zal zien. Hoeveel personeelsleden heb je nodig, hoe komt je managementteam eruit te zien en hoe groot moet je klantenbestand worden?

  3. Stippel een pad uit. Hoe kom je op die plek waar je wilt zijn, hoe groeit je bedrijf van 15 naar 50 man? Je moet je hele organisatie aanpakken, een mede-directeur aannemen en de verantwoordelijkheden verdelen. Nederland heeft zoveel goede bedrijven, goede producten en goede mensen. Investeer in die goede mensen, zodat je kunt doorgroeien naar de volgende fase. Én probeer slimmer en beter te beoordelen wat je nodig hebt. Daarmee verbeter je je bedrijf.

Auteur

Lenneke Arts