Kleine ondernemer vindt ICT training overbodig

Slechts 1 op de 10 kleine ondernemingen overweegt social media

24 juni 2013

Kleine ondernemingen tot 50 medewerkers en ZZP’ers besteden geen tijd aan scholing op het gebied van ICT, internet of social media. Volgens 68 procent van de ondernemers is het onnodig om aan (bij)scholing te doen.

Efficiënter Werken Scan

Dat blijkt uit onderzoek van EIM onder 500 ondernemers in opdracht van Digivaardig & Digiveilig. Volgens een groot deel van de Nederlandse ondernemers kosten cursussen, trainingen en opleidingen alleen maar tijd en geld. Het platform Digivaardig & Digiveilig noemt de uitkomsten ‘zonde en riskant’. Marjolijn Bonthuis, programmaverantwoordelijke voor Digivaardig & Digiveilig zegt in een persbericht: “ICT, internet en sociale media bieden kleine ondernemers innovatieve kansen voor extra omzet en winst. Direct toepasbare kennis en vaardigheden zijn daarvoor essentieel.”

Bonthuis: “ICT trainingen leveren MKB ondernemers waardevolle kennis en vaardigheden op, maar kosten ook tijd en geld. In termen van omzet is investeren in ICT kennis en vaardigheden termen toch heel efficiënt. 37% van de ondernemers die sociale media inzetten, genereren daarmee extra omzet, 13% zelfs meer dan 10%. In de huidige economische tijd, lijkt me dit omzet die je niet wilt laten liggen. Heel zonde en onbegrijpelijk dat veel ondernemers dat niet inzien.” Volgens Bonthuis moeten cursussen en trainingen vooral bestaan uit kennis die direct kan worden toegepast: “Kleine ondernemers en ZZP’ers denken per definitie praktisch. Uit ons onderzoek blijkt dat 54% ICT cursussen of opleidingen wil volgen als de kennis die ze opdoen direct toepasbaar kan worden gemaakt. Een absolute voorwaarde dus voor iedere ICT, internet of sociale media cursus.”

Social media

Gemiddeld geven kleine ondernemers hun social media inzet het rapportcijfer 6.5. Ruim driekwart (77%) van de kleine MKB’ers en ZZP’ers gebruikt Facebook, Linkedin of Twitter niet voor zakelijke doeleinden. 38% van de ondernemers doet dat niet omdat ze al zeggen voldoende klanten te hebben. En een kwart omdat ze hun doelgroep niet geschikt vinden om via social media te bereiken.

Marjolijn Bonthuis denkt dat ondernemers zich nauwelijks een voorstelling kunnen maken van de kansen die social media voor hun onderneming kunnen bieden: “Slechts 1 op de 10 kleine ondernemers overweegt om social media in te zetten. Bijna 90% doet dat niet eens, terwijl er talloze voorbeelden zijn van ZZP’ers en kleine ondernemers die razend succesvol zijn geworden met behulp van social media. Het kan bijvoorbeeld ook tijdwinst opleveren waardoor bestaande klanten meer aandacht kunnen krijgen. Het is de kunst om deze media, maar ook internet, creatief praktisch in te zetten omdat ze mogelijkheden bieden om direct en interactief met klanten om te gaan, producten te verkopen of diensten aan te bieden.”

Leer het in 1 minuut

Maar hoe zet je deze middelen efficiënt en succesvol in? Tijdens het Digitaal Festival Den Haag lanceerde internetondernemer Ben Woldring (bekend van Bellen.com en Gaslicht.com) slimmerondernemenin1minuut.nl en biedt hij de cursussen en de bijbehorende webboeken aan, aan alle Nederlandse bedrijven - vertegenwoordigd door Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland. Tijdens het Digitaal Festival Den Haag kunnen aanwezige ondernemers een live speeddate winnen met Ben Woldring en deze direct verzilveren.