Wat is een Google Hangout?

Kan ik Google Hangouts gebruiken als ondernemer?
Met Google Hangouts kun je live videogesprekken voeren met leveranciers, klanten en collega's, met Hangouts on Air kun je zelfs een compleet webinar of televisieprogramma uitzenden. Wat zijn Hangouts precies en hoe zet je ze succesvol in voor je onderneming?
Maak je werkplek klaar voor de toekomst
Klik hier
Download het E-Book
Download het E-Book
Google Hangouts
Met Google Hangouts kun je via je computer, telefoon of tablet vergaderingen voeren met maximaal tien mensen. Zo kun je snel en goedkoop overleg voeren met klanten, werknemers of zakenpartners, zonder daarvoor een eind te hoeven rijden. En dat blijft niet bij praten alleen: je kunt apps toevoegen aan de hangout om samen YouTube-video's te kijken, diagrammen te bespreken of presentaties te beoordelen.
 
Stappenplan Hangouts
  1. Maak een Google+ profiel aan, zodat je direct aan de slag kunt.
  2. Controleer je systeemvereisten: zijn je processor en bandbreedte voldoende om een hangout te kunnen starten?
  3. Download en installeer de nieuwste versie van plug-in.
  4. Zorg dat technisch alles in orde hebt. Via de Google FAQ vind je uitleg over hoe je alles op technisch gebied kunt checken, zoals geluid, camera en stuurprogramma's. 
  5. Begin een hangout via plus.google.com/hangouts, klik rechtsboven in het scherm op de button 'een hangout starten'.
  6. Nodig hele Google+ kringen of individuele personen uit door hen aan te klikken en een melding te versturen. Zijn er ook mensen die deelnemen via hun telefoon? Klik dan bovenaan de pagina op het tabblad 'telefoon' en type het telefoonnummer van de deelnemer in. De mensen die je uitnodigt, krijgen een bericht in hun update-overzicht waarin staat dat er een hangout bezig is en waarin vermeld wordt wie er allemaal in de hangout zitten.
 
Hangouts on Air
Wil je iets delen met de hele wereld? Dan heb je aan een hangout met tien mensen natuurlijk niet genoeg. Via Hangouts On Air kun je vanaf je laptop een uitzending opnemen en live delen via je Google+ profiel, je YouTube-kanaal en je website. Tijdens je hangout kun je direct zien hoeveel mensen meekijken en naderhand kun je de video delen en bespreken met anderen, doordat elke Hangout On Air automatisch op je YouTube-kanaal wordt opgeslagen.
 
Stappenplan voorbereiding Hangouts on Air
  1. Zorg voor een goede voorbereiding: bedenk een thema dat geschikt is voor een online uitzending en onderzoek of hier voldoende animo voor is. Kies een duidelijke invalshoek, stelling of thema om de hangout zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken. Selecteer een goede (internationale) werktitel en blijf alleen díe communiceren via social media en mail. Daardoor weten ook je medewerkers welke link en titel ze moeten communiceren en zorg je ervoor dat je Hangout On Air makkelijk via www.youtube.com/live te vinden is. 
  2. Maak een aankondigingsvideo voor de Hangout On Air en zet die in via verschillende kanalen, zodat veel mensen weten dat je binnenkort een online uitzending gaat maken. Zorg dat duidelijk is wanneer en hoe laat de uitzending plaatsvindt. Kies voor een tijd in de vroege ochtend, rond lunchtijd, na 17 uur of in het weekend. Uit je promotie moet ook blijken voor wie het vooral interessant is. Dán pas bereik je je doelgroep. Zet ook een post met een aankondiging (met mooi beeld) op je Google+ pagina. Laat deze post re-posten door journalisten, de mensen uit je organisatie en gasten van je hangout. Verwijs ook naar je hangout vanuit je website, blog, Facebook-pagina en Twitter-account. Dit kan heel gemakkelijk via de delen-knop in het YouTube Live kanaal: daarmee zet je de link in één keer op al je social media.
  3. Werf vragenstellers via social media en via je eigen netwerk. Nodig journalisten, experts en opiniemakers actief uit. Daarmee krijg je een mooie mix van gastsprekers, die tijdens de hangout vragen kunnen stellen en met elkaar kunnen discussiëren. 
  4. Zorg dat de vragenstellers en gastsprekers met hun netwerk delen dat ze aan een hangout gaan meedoen, om te zorgen dat veel mensen je live-uitzending gaan bekijken.
  5. Link naar je Google+ pagina vanuit je website, social media en andere kanalen. Vragenstellers moeten zelf ook een Google+ account hebben en jouw Google+ pagina volgen. Dan pas kun je ze uitnodigen voor de hangout. 

Stappenplan uitzending Hangouts on Air

  1. Heb je een goed hangout-team paraat? Deze moet bestaan uit een inhoudelijk moderator, een technisch moderator en een community manager (die reageert op comments in de Google+ posts).
  2. Controleer je internetverbinding en check met de sprekers en vragenstellers of het geluid en beeld goed is. Start daarvoor de hangout alvast, zonder on air te gaan. 
  3. Zet duidelijk op je Google+ pagina, in je event post, op je website en op social media de link van de hangout, ruim voordat het gaat beginnen.
  4. Selecteer 'Hangouts On Air' inschakelen. Ga akkoord met de servicevoorwaarden en koppel je YouTube-account aan je hangout.
  5. Klik op 'uitzending starten' om de ether in te gaan. Binnen een paar seconden begint de openbare uitzending van je hangout op je Google+ profiel, je YouTube-kanaal en op de website(s) waar je je hangout hebt ingesloten. De opname begint zodra je uitzending begint (je op 'uitzending starten' hebt geklikt). Waar maximaal negen mensen aan de hangout kunnen deelnemen, kan een oneindig aantal mensen je uitzending bekijken. 
  6. Na de uitzending is je opname beschikbaar in je YouTube-account. Je kunt deze opname ook bewerken als de hangout voorbij is, in het videobewerkingsprogramma van YouTube.
  7. Maak ook een samenvattingsvideo, waarmee je verwijst naar de complete video van de hangout.

 


Hoe werkt Google AdWords?

Stappenplan voor online adverteren voor je onderneming via Google AdWords
Wil je online reclame maken voor je onderneming en ben je bereid daarvoor te betalen? Dan is online adverteren een goede optie. Een voorbeeld is...

Google+ evenementen en live hangouts

Een nieuwe manier van vergaderen met Google
Zelf ben ik al een aantal maanden Google+ aan het ontdekken, vooral om te leren wat je er als ondernemer mee kan. Is het handig om alleen intern te...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten