Je bedrijf laten groeien? Zorg voor een goed ondernemersdoel

Masterclass: Sneller groeien doe je zo

14 november 2013

Groeien, hoe doe je dat? Volgens Arko van Brakel kun je pas groeien als je een doel voor ogen hebt. "Een onderneming runnen zonder een doel voor ogen te hebben, is heel lastig, want welke kant moet je op?"

"Wat is de definitie van groeien?" Die vraag stelt Arko van Brakel, ondernemer in hart en nieren en directeur van opleidingscentrum De Baak, aan zijn publiek tijdens een masterclass 'Groeien doe je zo'. 'Vooruit gaan', 'beter worden', 'omzet maken', 'winst maken', 'meer diensten aanbieden' en 'assortiment uitbreiden', luidden de antwoorden van deelnemers.

Houd een doel voor ogen

Zijn vraag is een goede inleiding op zijn verhaal, want zegt Van Brakel zelf: "Groeien kun je pas, als je een doel voor ogen hebt." Het hebben van een doel in je leven is heel belangrijk, want dat geeft richting. "89 procent van alle mensen die ik tegenkom, heeft geen doel. Die lopen letterlijk doelloos door het leven. Een onderneming runnen zonder een doel voor ogen te hebben, is heel lastig, want welke kant moet je op? Daar wil ik het graag met jullie over hebben. Je doel staat centraal," aldus Van Brakel.

Van Brakel geeft zijn publiek een paar voorbeelden van bekende bedrijven en ondernemers: "Het doel van Google is om alle informatie van de wereld voor iedereen beschikbaar te maken. Dat doel halen ze nooit, maar het geeft wel richting en motivatie om steeds verder te gaan. Joop van den Ende heeft ook zo'n mooi doel. Hij wil dat alle mensen in zijn theater de avond van hun leven hebben. Gaat ook nooit lukken, want er zijn altijd mensen die niet te entertainen zijn, maar het geeft wel richting in alles dat hij doet." 

Nooit te moe om over te vertellen

Maar wanneer heb je jouw ondernemersdoel gevonden? Hoe merk je dat nou? "Als je er altijd over wil vertellen, als je er nooit moe van wordt, dan heb je het doel in je onderneming gevonden. En wanneer je je droomdoelen gaat delen met mensen, gaan zij je helpen om ze te realiseren." Een ondernemer in de zaal vraagt: "Maar je komt soms zoveel tegenslagen tegen op je weg om je doel te bereiken. Hoe ga je daarmee om?" Van Brakel: "Je doel is altijd groter dan een tegenslag. Zakelijke tegenslagen kun je aan, als je dat doel maar scherp houdt."

Manager 

Loopt je onderneming heel goed, dan is de kans groot dat je personeel nodig zult hebben. Van Brakel geeft de tip om mensen je bedrijf binnen te halen die beter zijn dan jij. "Bij een personeelsbestand vanaf tien moet je zeker een manager aannemen. Ben je zelf niet goed in managen? Besteed dat dan uit aan iemand dat het wel goed kan. Zo kun jij je blijven focussen op je doel en dus je bedrijf door laten groeien."