Mobiel internet passeert vast gebruik

MKB Trends 2013: Van 3G naar 4G

23 september 2016

3G kennen we allemaal, het is het soort internet dat je op je smartphone hebt. De opvolger is 4G, de vierde generatie van mobiele-telefommunicatiestandaarden. De snelheid: 100 Mbit/s. Maar wat kun je er als ondernemer eigenlijk mee?

Mobiel internetgebruik wordt dominant. Dat midden in een crisis de frequenties voor de volgende generatie mobiel (4G) onverwacht bijna 4 miljard euro oplevert, vier keer zoveel als verwacht en veel meer dan de 2,7 miljard voor 3G-frequenties in 2002, zegt genoeg. 4G of LTE brengt de snelheden voor mobiel internet van kabel en ADSL binnen bereik. Binnen een jaar maken Vodafone, KPN, T-Mobile en Tele2 een groot deel van hun frequenties ook te gelde. Tablets, mobieltjes en laptops zullen in hoog tempo geschikt zijn voor LTE.

Mobiele applicaties bouwen

Ondernemingen kunnen daar met de bouw van mobiele applicaties rekening mee gaan houden. De snelheden van het web zijn straks mobiel gemeengoed. Mobiele video wordt standaard, alle spraak zal naar internet (Skype etc.) gaan, net als SMS naar Whatsapp ging. Alle spraakverkeer, met en zonder beeld, gaat hiermee ook naar internet (IP) dus wordt in principe een stuk goedkoper dan nu. Betalen naar minuten zal straks alleen maar naar betalen voor data gaan. Video vergt meer data, dus kost dan meer, tenzij er veel ‘all you can eat’ abonnementen komen.

Mobiele website

Nu mobiel dominant wordt, gaan onze klanten dus massaal onderweg met bedrijven communiceren en transacties uitvoeren? Dat is twijfelachtig. Werd mobiel internet via de telefoon al voor een groot deel ‘op de bank’ genoten, met de komst van tablets is dat nog veel meer het geval. Mobiel gebruik is dus bij voorkeur ‘sedentair’, thuis.

Kunnen bedrijven dus met gemak hun website laten voor wat die is voor mobiel gebruik? Daar zijn de meningen scherp over verdeeld. Mensen zitten veel rustiger met hun tablet en mobiel en oriënteren zich breed alvorens ze op de tablet een koop voltooien en afrekenen. Dat kan gewoon in de browser net als op de pc.

Aan de andere kant gebruiken mensen toch liever hun apps dan een browser op mobiel, daar apps sneller en eenvoudiger zijn. Mobiel heb je geen behoefte aan de uitgebreide functionaliteit van een hele site, maar in een app kun je ‘eventjes’ snel iets doen. Dat schreef recent de belangrijkste Sillicon Valley investeerder/blogger Fred Wilson. Bedrijven moeten zich volgens hem richten op eenvoudige apps, niet hun hele handel voor mobiel internet klaarstomen. Zijn blogpost bracht een geweldige discussie teweeg over mobiel in de nabije toekomst.

Goedkoop apps bouwen

Hoe dan ook komen er meer en meer standaard elementen voor apps beschikbaar. Bouw hoeft voor het mkb geen (tien)duizenden euro meer te kosten. Immers, meer en meer raken in 2013 hybride and multiplatform applicatiebouw in zwang. De integrale ontwikkeling van apps betekent dat ze voor verschillende besturingssystemen tegelijk worden gemaakt, in elk geval iOS (iPhone/iPad) en Android (Samsung, HTC etc.). Microsoft probeert met Windows 8 de grens te slechten tussen mobiele- en vaste pc-applicaties, wat een enorme uitdaging is voor bedrijven.  

Voor kleinere bedrijven heeft een ‘gewone’ mobiele site in de browser voordelen qua kosten en gemak van aanpassing. Moeilijk om keuzes te maken? Zorg voor een ‘mannetje’ dat die markt voor je bijhoudt, zelf moet je bij elke suggestie weten: wat levert het mij op tegen de te maken kosten aldus mobiele telefonie vergelijker www.iphone6-abonnementen.nl en telecomadvies.nl

Automatische meldingen maken

Een volgende stap komt ook naderbij, ook wel Mobiel 3.0 genoemd. De eerste fase was bellen en sms, de tweede fase internet met interactie en de derde staat voor voor de deur: automatisch informatie en impulsen krijgen op je mobiel op grond van locatie, gedrag en verplaatsing. Locatiediensten gaan die kant op.

Het wordt een grote uitdaging daarop in te spelen. Je ziet vaak de cliché’s van het verstrekken van kortingbonnen als potentiële klanten langs je winkel lopen, maar er wordt veel meer mogelijk. Dat is afhankelijk van creativiteit, de verbinding tussen techniek en je eigen business.

Het Nederlandse mkb kan er nog weinig mee, behalve zorgen aan te sluiten bij agenda’s en planningen van klanten. Automatische sms’jes en agendameldingen bij reparaties van de loodgieter en bezorging door de pakketdiensten etc. vormen al een enorm gemak voor klanten. Zakelijk zijn deze klanten steeds vaker zzp’ers die hun tijd en aandacht voortdurend moeten verdelen.

Bebrild internet en M2M

Een verwante trend is mobiel als onderdeel van kleding en hulpmiddelen, met volgend jaar het eerste commerciële model van Google Glasses. Wat moet de ondernemer daar in vredesnaam mee? Afwachten en goed kijken naar voorbeelden: de loodgieter die met de bril ziet waar leidingen in muren liggen, de dokter die mededelingen krijgt over patiënten op zijn zalen, rijdende bewakers die beelden ontvangen van een bewakingscamera. Gebruiksaanwijzingen - Ikea! - komen dicht op het netvlies en uiteraard komt Google Streetview erop. Tijd om na te denken over aardige apps voor je bedrijf.

Verwachtingen voor 2013

De hoge bedragen voor 4G-licenties zijn mede het gevolg van de verwachtingen van de online verbinding van apparatuur, het zogenaamde Internet of Things of Machine2Machine. Vrijwel alle apparatuur zoals drank- en sigarettenautomatisten, maar ook duur gereedschap komt online om weer te geven of bijvullen of onderhoud nodig is, of voor bewaking van de goederen. Auto’s vormen de spannendste productgroep, want online vervoer gaat een revolutie tegemoet. Maar nog niet in 2013,

Zo waren de verwachtingen voor M2M wat overtrokken. In de praktijk blijkt het veel werk te zijn om voordeel te halen uit het verbinden van apparatuur met zinnige applicaties. Toch worden momenteel wel alle sluizen, informatieborden in het verkeer etc. verbonden, en kun je eenvoudige beveiliging van toegang tot terreinen en parkeergarages met mobieltjes aanschaffen.

Apps op het mobieltje krijgen meer en meer fysieke functies, bijvoorbeeld in hartbewaking maar ook als token voor beveiliging. Risico’s nemen toe en bedrijven moeten bij elke mobiele uitbreiding beveiliging en eventueel risico bij verlies meenemen.

Auteur

Peter Olsthoorn