"De grote jongens doen het niet. We moeten het zelf doen"

Ruud Koornstra roept op tot revolutie van duurzaam ondernemen

12 juni 2017

"De luchtkwaliteit gaat hard achteruit, er komen twee miljard mensen bij op aarde, grondstoffen en voedsel worden schaarser. We kunnen zo niet doorgaan. Verandering is nodig. Niet van de politiek of multinationals, maar van ondernemers zoals jij en ik."

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Dat zei Ruud Koornstra (voorvechter van duurzaam ondernemen) tijdens een event rond de opening van het nieuwe hoofdkantoor van Ricoh Nederland in Den Bosch. Ook Jan Kees de Jager (voormalig minister van financiën),  en Mathieu Weggeman (hoogleraar TU Eindhoven) spraken inspirerende en leerzame woorden voor ondernemend Nederland.

Verandering dankzij visie

Voormalig minister Jan Kees de Jager mocht als laatste gastspreker van het event aantreden. Aansluitend op de slogan van Ricoh 'Imagine change', zei De Jager: "In zes jaar tijd heb ik flink wat change meegemaakt", doelend op zijn turbulente jaren in Den Haag als staatssecretaris en minister. Ook vertelde hij het verhaal over zijn verleden als ondernemer, hoe hij werd gevraagd politiek actief te worden en hoe het kwam dat hij opeens met de twintig machtigste leiders van de wereld aan één tafel zat. In iedere functie kreeg hij zaken voor elkaar, ondanks moeilijke omstandigheden. "Als je een visie hebt is er heel veel mogelijk."

Revolutie duurzaamheid

In een van de sessies riep Ruud Koornstra (serie ondernemer en een voorvechter van duurzaamheid) op tot een revolutie. "We leven in een wereld van angst en angst is een slechte raadgever. Verandering is nodig. Maar het gekke is dat we juist bang zijn voor verandering. Toch moeten we het patroon doorbreken, anders gaat het mis met deze wereld. We moeten op zoek naar alternatieven." 

Koornstra was duidelijk: de oplossing gaat niet vanuit de overheid of grote bedrijven komen. "We hebben geen hardwareprobleem, maar een softwareprobleem: het zit tussen onze oren. Er moet een mentaliteitsverandering komen." Met voorbeelden uit zijn eigen praktijk als ondernemer liet  Koornstra zien dat je als relatief kleine ondernemer tegenover de multinationals van deze wereld veel kunt bereiken. "Zij zijn bang, durven geen verandering in gang te zetten. We moeten het zelf gaan doen. De verandering komt uit de schuurtjes, de kleine kamertjes. Ondernemers zoals jij en ik. De grote jongens doen het niet. Neem initiatief, ga zelf de wereld veranderen. Ontketen een revolutie!"

Overwin de generatiekloof binnen je bedrijf

"Er ontstaat een steeds groter gat tussen de generaties binnen bedrijven." Dat zei hoogleraar Mathieu Weggeman van de Technische Universiteit Eindhoven, tijdens zijn inspiratiesessie in het nieuwe hoofdkantoor van Ricoh Nederland. "Het binnenhalen van de nieuwe generatie lukt nog wel, maar hoe ga je hen binden en boeien? Zodat ze minder geneigd zijn de organisatie te verlaten en ZZP’er te worden. Zij ontvluchten de gevangenis die anderen de organisatie noemen."

Weggeman benoemde de verschillende generaties die nu invloed hebben binnen organisaties. Hij sprak over herkenbare verschillen tussen iedere generatie en hoe er tegen elkaar wordt aangekeken. De jongste generatie binnen bedrijven, bijvoorbeeld, laat volgens Weggeman een opvallend nieuw beeld zien. "De Z-generatie, ofwel netwerkgeneratie is zeer ondernemend, zij mengen zich in tal van sociale en zakelijke netwerken en genieten van het leven." Volgens Weggeman denkt de nieuwe generatie in beeld, waar oudere generaties nog in tekst denken. De netwerkgeneratie denkt en handelt veel sneller. "Zij kunnen multi-tasken in overtreffende trap. Een ontwikkeling die de oudere generaties niet kunnen volgen en voor een enorme kloof zorgt."

Hoe ga je om met deze nieuwe generatie werknemers? "We moeten ervoor zorgen dat de netwerkgeneratie in staat gesteld wordt om in de FLOW te werken: het gebied waar mensen volledig opgaan in hun taak en optimaal tot hun recht komen. Dit verschaft een gevoel van ontdekken en creatief grenzen verleggen naar een hoger niveau van presteren. De netwerkgeneratie wil uitdagingen, leer- en groeimogelijkheden, aandacht voor de balans tussen werk en privé, erkenning, bedrijfsreputatie en visie. Organisaties die deze uitdagingen weten te bieden, hun maatschappelijke relevantie weten aan te tonen en jongeren weten te boeien, zullen veel plezier beleven aan de Z-generatie."

Lichtshow

Het moderne nieuwe hoofdkantoor van Ricoh werd officieel geopend met een spectaculaire lichtshow, waarin het gebouw als projectiescherm diende (zie video hieronder). De opening werd omlijst met speeches en sessies van prominente sprekers. 

Auteur

Raphael Klees