Stap 5: Maak duidelijke afspraken met je cloudaanbieder

In tien stappen je kantoor in de cloud | Werkplek van de toekomst
Een belangrijke stap om je bedrijf in de cloud te laten werken is het kiezen van een of meerdere aanbieders van cloud-diensten. Maak samen een migratiedocument, een Service Level Agreement (SLA) en een exitstrategie die passen bij jouw wensen.
Is jouw IT op orde?
Klik hier
Doe de scan en kom erachter
Ga
Lees alle tien stappen
Klik hier
Download het gratis whitepaper
Naar MijnMKB
Bij het kiezen van een IT-oplossing is het heel belangrijk om goede afspraken te maken en deze vast te leggen. Er zijn met name drie zaken van belang:
 
  1. Migratiedocument
    Als je je IT-infrastructuur laat aanpassen, vraag dan om een helder migratiedocument, waarin alle stappen staan beschreven die de dienstverlener gaat uitvoeren om ervoor te zorgen dat je oude IT-omgeving wordt omgevormd tot de voorgestelde omgeving.
  2. Service Level Agreement (SLA)
    Als het gaat om een specifieke IT-dienst, afgestemd op jouw bedrijf, dan worden de afspraken meestal vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA). Het opstellen van een SLA is in dat geval maatwerk. Wees goed voorbereid. Laat je niet verleiden tot het invullen van een kant-en-klaar sjabloon van je leverancier, waarbij het risico en de aansprakelijkheid volledig bij jou als afnemer komen te liggen. Grote providers van cloud-diensten, zoals Google en Microsoft zullen hun voorwaarden niet helemaal aanpassen aan jouw maatstaven, maar zorg dat je je volledig kunt vinden in de vastgelegde afspraken. Zorg ook dat de SLA de status van contract krijgt, door dit ondubbelzinnig en schriftelijk vast te leggen in de overeenkomst. Want pas dan krijgt een SLA de juridische handvatten die later eventueel van pas kunnen komen.
  3. Exitstrategie
    Hierin leg je vast wat er gebeurt op het moment dat een van beide partijen de dienstverlening wil stop zetten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met je data? Zorg dat je dit duidelijk hebt vastgelegd voordat je een samenwerkingsverband aangaat.
 

Hoe kom ik tot een goede SLA?

Meer over het opstellen van een Service Level Agreement lees je in de volgende artikelen: 
 

Kantoor in de cloud?

Wil jij je werkplek klaar maken voor de toekomst? Lees ons whitepaper Kantoor in de cloud, met onder andere een handig 10-stappenplan.
 

Stap 4: Schakel een IT-specialist in

In tien stappen naar een toekomstbestendige werkplek | Kantoor in de cloud
Lees jij regelmatig IT-gerelateerde artikelen? Weet je precies wat er gaande is in de IT-industrie en waar de kansen liggen voor jouw bedrijf? Als je...

Whitepaper Kantoor in de cloud

In tien stappen naar een werkplek die klaar is voor de toekomst
Hoe ziet je kantoor er over vijf jaar uit? Heb je dan nog wel een kantoor? De bedrijfsvoering verschuift steeds meer naar online. Om deze manier van...

In tien stappen je kantoor in de cloud

Maak je werkplek klaar voor de toekomst
Een solide IT-infrastructuur is goed voor je bedrijf. Het geeft jou en je werknemers vaart en plezier in het werk. En heel belangrijk: Het geeft jou...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten