Bijna 80 procent mkb'ers gebruikt gratis software

Meeste ondernemers bewust van risico's

12 juni 2017

79 procent van de mkb-ondernemers gebruikt gratis consumentgeoriënteerde software om online samen te werken. Daarnaast wordt ook betaalde software gebruikt (78%). Gemiddeld wordt hier tussen de 100 en 150 euro per jaar aan uitgegeven.

Whitepaper Kantoor in de Cloud

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Dit blijkt uit onderzoek naar digitaal samenwerken van Woozl onder 400 mkb'ers en zzp'ers.

Risico's

Het merendeel van de mkb’ers zegt volledig op de hoogte te zijn van de beveiligingsrisico’s van gratis software voor zakelijk gebruik. 73 procent van de mkb-ondernemers weet dat door het gebruik van gratis software informatie gedeeld wordt met derden voor advertentiedoeleinden. 60 procent van de mkb’ers weet ook dat de aanbieder van gratis software de opgeslagen documenten mag gebruiken, wijzigen, distribueren en reproduceren. 

Joost Bolkenstein, Business Unit Manager bij Woozl: "Op basis van deze onderzoeksresultaten kunnen we wel stellen dat het mkb zich bewust overlevert aan de risico’s en voorwaarden van gratis online software. De voorwaarden en risico’s worden wellicht met een korreltje zout genomen, terwijl er wel degelijk consequenties aan vast zitten. Toch is het een goed teken dat de ruime meerderheid van de mkb’ers ook betaalde software inzet. Ondernemers doen er verstandig aan om de risico’s toch in beschouwing te nemen en hun strategie hier eventueel op aan te passen." (Bron: Documentwereld / Woozl)

Auteur

Raphael Klees