IT Trends: internet en telefonie

Hardware van de toekomst

12 juni 2017

Bedrijven maken steeds meer gebruik van mobiele apps en andere communicatievormen zoals VoIP, maar de vaste telefoon is nog altijd van grote waarde voor veel mkb’ers. Toch is unified communications de toekomst.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Telefonie

Ruim tweederde van de ondernemers belt op kantoor graag nog ‘met een gewoon toestel over de vaste lijn’. Zo bleek uit onderzoek van Telfort Zakelijk (2012). Veel mobiele apps worden door ondernemers gezien als een goede aanvulling. Bellen via het internet (VoIP) wordt steeds populairder onder ondernemers via bijvoorbeeld Skype, Google+ of Viber. WhatsApp Messenger wordt door 78 procent van de jonge ondernemers (tot 30 jaar) gebruikt en van de oudere ondernemers (30 tot 60 jaar) maakt 44 procent hier gebruik van.

De toekomst van telefonie zit hem in unified communications, waarbij je vanuit ieder device kunt deelnemen aan een gesprek. Via je desktop, laptop, tablet, smartphone en vaste telefoontoestel. Het vaste toestel zal voorlopig ook niet verdwijnen van de werkvloer. Wel zal je waarschijnlijk nieuwe toestellen nodig hebben om bellen via internet mogelijk te maken, want de telefonie-aansluiting zal wel veranderen. Nu belt het overgrote deel van de bedrijven nog via een vaste lijn (wegens investeringen in dure telefooncentrales), terwijl al zo’n 90 procent van de consumenten via internet (VoIP) belt. De komende jaren zal ook de zakelijke markt zich volledig op VoIP storten, vanwege de vele voordelen (besparingen tot 30 procent) en combinatiemogelijkheden met andere devices.

Cathy Vessies, hoofd financiën en automatisering NPRC:

“Sinds 2012 zijn we overgestapt naar VoIP (Voice over IP). Dit werkt prima.”

Internetverbinding

Nu veel werkprocessen draadloos en online gaan is een sterke internetverbinding en wifi-netwerk van groot belang voor je bedrijf. 61 procent van de ondernemers in Nederland vreest dat de internetverbinding niet geschikt is voor hun online toekomstplannen. Dat blijkt uit onderzoek van MKB Servicedesk (2013). Door de verschuiving van je data en software naar een online omgeving is een goede internetverbinding van groot belang. Als ondernemer is het goed ervoor te zorgen dat het risico op uitval zo klein mogelijk is en de capaciteit van je verbinding groot genoeg is. Welk type internetverbinding je nodig hebt, hangt af van je gebruik, maar kies in elk geval voor breedband internet. Breedband is een verzamelterm, waaronder verschillende soorten sneller internet vallen, zoals; ADSL/VDSL, kabel, glasvezel, satelliet en UMTS (internet op je smartphone). Zo’n 70 procent van de ondernemers maakt gebruik van een ADSL-verbinding. Toch kun je beter kiezen voor de kabel of glasvezel om je verbinding toekomstbestendig te maken.

Erich Wünker, directeur Klooster Reizen BV:

"We doen sinds een jaar alles via VoIP. We hebben een eigen glasvezelkabel aangelegd op ons hoofdkantoor en alle kantoren zijn daarmee verbonden, waardoor we een snelle en krachtige verbinding hebben. Op elke werkplek hebben we vaste toestellen en daarnaast nog een paar handsfree toestellen en headsets. Ook is er de mogelijkheid om te skypen, maar bellen doen we voornamelijk nog via vaste toestellen."

Lees meer in het whitepaper IT op orde: hardware.

Auteur

Raphael Klees