"Ritme en een duidelijk doel zijn essentieel voor groei"

Interview met groei-ondernemer Liong Lie

06 september 2018

Wat is er voor nodig om je bedrijf te laten groeien? We vroegen het aan ondernemer Liong Lie. Na vijf jaar als zzp'er groeide hij in snel tempo naar een volwaardig bedrijf met 9 medewerkers. Wat is zijn geheim?

E-book Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Naam: Liong Lie

Functie: Oprichter en eigenaar

Bedrijfsnaam: Liong Lie / 123DV

Product / dienst: Ontwerp + realisatie moderne villa’s

Opgericht: 1999

Aantal werknemers: 9

Branche: Architectuur en bouw

Bedrijfsvorm: bv

1. Met welk doel begon je als ondernemer?

"Ik begon uit ambitie en frustratie. Als architect bij bureaus in Nederland en Londen dacht ik regelmatig: dát zou ik anders doen. Na een jaar of vijf besloot ik: ik ga het zelf doen. Ik had geen duidelijke visie, wel een droom: mooie dingen maken. Zakelijk was het nog weinig onderbouwd, ik wilde het gewoon zelf proberen."

2. Hoe zag je onderneming eruit in de beginjaren?

"Ik begon in mijn voorkamer in Rotterdam met een computer, telefoon en wat visitekaartjes. Tot 2004/2005 was ik een eenmanszaak, maar ik merkte dat alleen werken me niet aanspreekt. Ik heb mensen om me heen nodig om te inspireren en geïnspireerd te raken. Daarom nam ik mijn eerste werknemer aan."

3. Wanneer ging je plannen maken om de groei van je bedrijf te structureren?

"Net voor de crisis in 2008 hoorde ik op een Growth Summit de Amerikaanse groei-expert Verne Harnish spreken. Weer zo’n mooie theoretische lezing, dacht ik eerst, maar wat hij zei, was direct raak, praktisch en overzichtelijk. Ik ontmoette daar ook groeicoach Pieter van Osch. Hij hielp me met een planmatige visie en heeft me daarin actief gecoacht."

4. Hoe ging dat precies in zijn werk?

"We pasten The Rockefeller Habits toe, de beproefde methode van Verne Harnish. Met zijn one-page strategic plan bepaalden we onze belangrijkste waardes: onze missie en strategie. Wat ik toen leerde en nog steeds leer, is dat ritme en een duidelijk doel echt essentieel zijn. Daarbij is dat hoofddoel heel belangrijk. Je kan niet overal op focussen, je moet keuzes maken."

5. Hoe hielp die focus je in de praktijk?

"We hebben nu echt een specialiteit: moderne villa’s ontwerpen. Dat voor ogen houden helpt je bij interviews met sollicitanten en klanten. Soms is er geen match en kunnen we ons doel niet bereiken. Dan is het ‘nee’, voorheen zei ik misschien wel ‘ja’. Collega-architecten zeggen: ‘Wat heb jij een geluk dat je al die mooie projecten krijgt.’ Dat komt door die focus. Mensen herkennen ons. Het is even doorzetten, maar het betaalt zich uit."

6. Welke valkuilen kwam je tegen onderweg?

"Een valkuil waar ik nog steeds voor moet oppassen, is ‘loslaten’. Ik was gewend aan succes en bepaalde kwaliteit. Dat verwacht ik ook van anderen, maar je wordt wel eens teleurgesteld. Ik trek het dan te snel naar me toe. Tegenwoordig grijp ik pas in als iets duidelijk botst met de gestelde waardes, missie en doel. Anders neem je te veel werk op je. Je moet soms je emoties op de achtergrond houden, maar dat werkt op de lange termijn veel beter. Het geeft meer rust in mijn hoofd. Werknemers gaan ook beter functioneren. Ze hebben hun eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid, hun eigen wereldje. Het communiceert makkelijker als het raamwerk duidelijk is."

7. Wat raad jij andere ondernemers aan die graag willen groeien?

“Neem een coach. Ik was alleen gericht op het vakinhoudelijke proces, met mooie dingen maken. Coaching opende mijn ogen voor groei en strategie. Ik dacht vaak dat groei niets voor mij was. Bij andere ondernemers die doelbewust wilden groeien, dacht ik: in jouw vak kan dat, maar wij zijn afhankelijk van een klant. Eigenlijk een raar beeld, want iedereen kan groeien. Uiteindelijk maakt het niet uit wat voor onderneming je hebt, het gaat om focus.”

Eerste hulp bij Groeien

Lees het volledige interview met Liong Lie in het boek Eerste hulp bij Groeien. Daarin vind je nog vier interviews met groeiers en concrete tips van experts.

Auteur

Raphael Klees