Tips om succesvol je product te lanceren

Plus wat je vooral niet moet vergeten in je planning
Je product of dienst en je marketingplan zijn af. Nu is het tijd voor het lanceren van je product of dienst. Waar moet je aan denken? Hoe maak je een planning?
Hoe maak je een projectplanning?
Klik hier
Lees het stappenplan
Naar MijnMKB
Handvatten nodig voor je marketingplan?
Klik hier
Download het whitepaper
Naar MijnMKB

1. Maak een tijdlijn

Iedere succesvolle livegang begint met een planning. Welke stappen moet je zetten om je deadline te halen? Zet de data op een rij en bepaal aan de hand hiervan wanneer je kunt lanceren. Maak een tijdlijn met daarop in elk geval:

  • Datum dat je partners en verkopers informeert;
  • Moment waarop je het promotiemateriaal verstuurt;
  • Datum van de pre-lancering (de dag dat je begint met reclame maken);
  • Datum lancering (vanaf wanneer het product wordt verkocht);
  • Datum waarop de promotie/reclamecampagne eindigt;
  • Moment waarop orders verstuurd worden;
  • Moment waarop het team klaar moet zijn om vragen te beantwoorden.
  •  

2. Begin op tijd

Smeer je campagne uit, in plaats van alle informatie in één keer de wereld in te sturen. Begin 6 tot 8 weken van te voren met communiceren over je nieuwe product of dienst. Smeer je campagne uit, in plaats van alle informatie in één keer de wereld in te sturen. Begin 6 tot 8 weken van te voren met communiceren over je nieuwe product of dienst.
 
Lek naar de pers: geef alvast wat kleine details en laat mensen lekker speculeren over je innovatie. Een goed voorbeeld is Apple. Vaak worden nieuwe functies van de komende versie van de iPhone al maanden voor de lancering ‘gelekt’ naar de pers. Deze kleine beetjes informatie maken mensen nieuwsgierig.
 

3. Zoek ambassadeurs

Stuur je product naar vaste klanten, invloedrijke bloggers, analisten, trendwatchers of recensenten nog voor de officiële lancering. Moedig deze mensen aan om je product te testen en erover te publiceren. Zo maakt het merk Demak’Up handig gebruik van beautybloggers: meisjes die op hun eigen blog ervaringen en tips over make-up delen. Demak’up stuurt een gratis pakketje reinigingsdoekjes op naar deze bloggers, in ruil voor een artikel op hun website. Zo’n persoonlijke review van iemand uit de doelgroep is betrouwbaarder, invloedrijker én goedkoper dan een tv-reclame!
 

4. Verwacht niet teveel

Tenzij je echt een revolutionaire techniek of product op de markt brengt, of als je Apple of Microsoft bent, moet je niet verwachten dat mensen op de dag van lancering voor de deur liggen te slapen. De lanceerdatum is niets meer of minder dan de officiële dag dat je product of dienst verkrijgbaar is.
 

5. Blijf communiceren

Stop niet na een persbericht, maar publiceer op je website of in je nieuwsbrief ook over nieuwe opties, verbeteringen, details, verkooppunten. Deel de verhalen van je gebruikers en vertel wat jouw innovatie betekent voor je doelgroep.
 

6. Verras

Doe iets onverwachts tijdens de lanceerperiode. Maak een grappige video, infographic of reclamestunt met je product in de hoofdrol. Zorg wel dat je verrassing past bij je doelgroep en de propositie van je product.
 
Voorbeeld: om hun nieuwe kogelvrije glas aan de man te brengen, plaatste 3M Security Glass het supersterke glas in een bushokje. Tussen twee glasplaten zaten stapels geld. Tekst: “Wie dit glas kan breken, mag het geld houden.” (zie foto)
 

7. Betrek je partners

Partners die een belang hebben in je innovatie, zijn extra gemotiveerd en enthousiast om je te helpen het te verkopen. Je leverancier kan bijvoorbeeld een persbericht op zijn site plaatsen, waarin hij schrijft dat hij heeft bijgedragen aan jouw innovatieve nieuwe product.

 

8. Laat mensen kennismaken met je product

Geef presentaties of laten mensen kennis maken door middel van gratis demo’s, downloads of productvideo’s. Je kunt ook een actie houden, waarbij mensen het product 30 dagen op proef kunnen proberen of hun geld terug krijgen als ze niet tevreden zijn. Zoek beurzen en bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn en vraag of je je product mag presenteren. Een consumentenproduct kun je ook aanbieden via straatverkoop.
 

9. Maak gebruik van cross selling

Heb je al klanten? Maak daar gebruik van! Biedt ze het vernieuwde of nieuwe product aan voor een actieprijs. Je kunt ook op zoek gaan naar partners die een product verkopen dat goed bij het jouwe past. Verkoop je een vernuftige appelschiller? Maak een combideal met de groenteboer!
 

10. Sta altijd klaar voor je klant

Zorg dat klanten je kunnen bereiken als ze vragen of klachten hebben. Zorg dat je helpdeskmedewerkers op de hoogte zijn van mogelijke vragen. En laat ze weten bij wie ze moeten zijn voor snelle antwoorden. Houd rekening met zoveel mogelijk scenario’s.

Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten