Verne Harnish: "Routine zorgt voor vrijheid"

Amerikaanse groei-expert helpt Nederlandse ondernemers

29 november 2017

“We hebben allemaal de antwoorden, we moeten alleen de juiste vraag zien te vinden.” Dat zei groeigoeroe Verne Harnish tijdens de Nationale Groeimasterclass in studio 21 in Hilversum. Daar presenteerde hij zijn boek Scaling up en hielp hij Nederlandse ondernemers met hun groeistrategie. Enkele tips op een rij.

Boek Eerste hulp bij Groeien

Beklimming

Harnish vergeleek de groei van bedrijven met een bergbeklimming. Je bepaalt zelf de top van die berg. Dat is je ultieme doel. Je Big Hairy Audacious Goal (BHAG). Bepaal ook wanneer je die top wil bereiken, bijvoorbeeld over 10 jaar. Daarna ga je tussenpunten bepalen, je ‘basecamps’ tijdens je bergbeklimming. Waar wil je over 5 jaar zijn? Waar wil je over 3 jaar zijn? Daarna bepaal je je groeidoelen voor het komende jaar. En tot slot bepaal je waar je focus het komende kwartaal moet liggen. Harnish: “Je BHAG kan van alles zijn. Die bepaal je zelf. Sony had als doel om het goedkope imago van Japanse technologie te doen vergeten. Zoek een doel dat bij je past. Wat je echt wilt.”

Wie?

Volgens de filosofie van Harnish is ‘wie’ de belangrijkste vraag. “Sorry Simon Sinek”, zegt Harnish doelend op zijn golden circles-theorie waarin ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wat’ de drie belangrijkste vragen zijn. Bij Harnish draait het om ‘wie’. “Groei begint met het juiste team, de juiste personen. Vraag je daarom altijd af: wie gaat het doen?”

Herkenbaar gelach steeg op uit studio 21 toen Harnish over de zwakte van ondernemers begon: “Ondernemers houden niet van mensen. Personeel, klanten: alleen maar lastig. Het liefst zouden ze die weg willen denken en alleen maar aan hun geweldige visie werken. Maar dat gaat natuurlijk niet”, weet ook Harnish die meerdere bedrijven leidt. Hij zei ook: “Jouw mensen zijn bang voor je. Je bent niet eng, maar ze willen je niet lastigvallen omdat je zo druk bent als ondernemer. Dat is een valkuil. Zorg dat je open staat voor je personeel voor er dingen groeien waar je je niet van bewust bent.”

Oog op de prijs

“Bij alles wat je doet: houd je oog op de prijs. Je ultieme doel”, vertelt Harnish vol overgave. “Elke drie maanden ga je kijken waar je staat en pas je je aan. Ondernemen gaat niet in rechte lijnen. Net als in de natuur is niets volledig recht. Je moet je aanpassen, maar nooit je ultieme doel uit het oog verliezen. Dat is je motivatie om te groeien.”

Auteur

Raphael Klees