Gamende ouderen: kans voor ondernemers!

Samenwerking tussen zorgsector en gameontwikkelaars

03 maart 2020

Het dagelijkse wandelingetje naar de supermarkt, een klein rondje met de hond: veel ouderen halen dat niet eens. De meeste 75-plussers bewegen te weinig. En hoewel je bij gamen meestal denkt aan pubers, biedt het een uitkomst voor dit probleem onder senioren. TNO en Vita Valley zijn een samenwerking begonnen om te zorgen dat ondernemers geschikte spellen ontwikkelen voor ouderen. Hoe werkt zo’n coalitie?

Conchita Hofstede is manager bij stichting Vita Valley is razend enthousiast over het project om ouderen te stimuleren met games. “Vita Valley is een stichting en netwerkorganisatie die innovatie in de zorg stimuleert. Samen met TNO hebben we onderzoek gedaan naar de effecten van games op ouderen. Daaruit blijkt dat games heel positief zijn,” zegt ze.

Games en beweging

Spelcomputers als de Kinect en de Wii zijn bekende voorbeelden waarbij je fysiek moet bewegen. Zo kun je bijvoorbeeld tennis spelen, golfen of bowlen. De sensor in de computer herkent je beweging en zo zie je op het scherm of je een strike hebt gescoord. Deze spellen gericht op vermaak, maar worden ook gebruikt om kinderen te motiveren om meer te bewegen. Het blijkt dat ouderen ook goed reageren op de spellen, maar dat er nog lang niet genoeg spellen zijn die specifiek voor hen zijn ontwikkeld.

Kennis delen

TNO organiseerde samen met Vita Valley een bijeenkomst voor zorginstellingen en spelontwikkelaars. Die bleken veel interesse te hebben naar de effecten van bewegingsgames op ouderen. Daaruit ontstond een samenwerkingsverband dat zij ‘Technology Cluster’ noemen, waarbij kennisoverdracht naar het mkb centraal staat.

Ronald Valk, fysiotherapeut voor ouderen (geriatriefysiotherapeut) bij HilverZorg, is een van de zorgspecialisten die besloot deel te nemen. Valk: “Ik was al een tijdje bezig met games voor ouderen. Zo gebruiken we al Wii’s, Kinects, Balance Boards en hometrainers met interactieve beeldschermen. In de praktijk zie ik dat het helpt. Normaal gesproken moet een begeleider ouderen met dementie continu ondersteunen bij het sporten, maar met de games kunnen ze zelf een tijdje aan de slag. Maar het kan nog veel beter. Games zijn nog niet genoeg toegespitst op ouderen of mensen met dementie. Sommige spellen gaan bijvoorbeeld nog te snel.”

Gameontwikkelaar

TNO en Vita Valley organiseerden bijeenkomsten om kennis te delen tussen de zorginstellingen en gameontwikkelaars. Ondernemer Tom Frissen maakt games speciaal gericht op ouderen. De organisatie vroeg hem mee te doen, omdat hij al bezig was met een soort Kinect-game voor senioren. “Door nauwer samen te werken met zorginstellingen kunnen we zorgen dat de games beter aansluiten op ouderen,” vertelt hij.

Reacties

De ondernemer vond de sessies interessant, omdat er veel verschillende zorginstellingen bij betrokken waren. “Zo zie je snel waar behoefte aan is,” vertelt hij. “Het was ook leuk om mee te denken en ik heb interessante contacten opgedaan. Maar het is best een investering. Mijn bedrijf Qwiek is een start-up met drie medewerkers. Voor mij zijn een paar duizend euro inschrijfgeld en een paar werkdagen hoge kosten.”

Fysiotherapeut Valk vult aan: “Uit de kennissessies kwam nog geen concrete game voort, maar wel een whitepaper over het belang van de games. Ik ben er blij mee: het geeft een hoop inzicht en benadrukt het belang van dit soort serious games voor ouderen. Hopelijk is dit een stimulans voor de overheid om innovatie op dit gebied te financieren, want ook voor een zorginstelling is zo’n project een investering.”

Vervolgstap

“In dit eerste deel van het Technology Cluster stond kennis delen centraal,” legt onderzoeker Monique Simons van TNO uit. “De vervolgstap is implementeren. Samen games ontwikkelen en uitzoeken hoe we kunnen zorgen dat ze ook echt gebruikt worden in de ouderenzorg. Daar kunnen bedrijven en zorginstellingen zich nu nog voor aanmelden.”

Zowel gameontwikkelaar Frissen als fysiotherapeut Valk heeft interesse. “In het eerste deel hebben we ontdekt dat je ouderen en dementerenden echt kunt helpen met dit soort games,” zegt Valk. “Nu is het tijd om aan de slag te gaan."

Auteur

Claartje Vogel