Net zo snel groeien als Dropbox? Start met growth hacking!

Column Willemijn Welten | Dropbox, Hotmail en Airbnb

05 september 2018

Als je Dropbox gebruikt om je bestanden op te slaan en niet onder een steen gewoond hebt, kun je het niet gemist hebben: jij krijgt als gebruiker gratis extra opslagruimte als je andere mensen overhaalt ook Dropbox te gebruiken. Gratis meer ruimte voor je vakantiekiekjes en andere belangrijke bestanden, hoe relaxed is dat? En ook superslim van Dropbox, want wie geloof jij eerder: je vrienden of een bedrijf dat zijn eigen product aanprijst?

De Ondernemerskalender 2019

Growth hacking: eigen product centraal

Steeds meer bedrijven stellen hun eigen product centraal in hun marketing en zoeken naar slimme en goedkope manieren om te groeien. Growth hacking, noemen ze dat. Klinkt ingewikkeld? Is het niet. Het komt erop neer dat je snelle groei realiseert door creatieve oplossingen te bedenken. Die ook nog eens weinig kosten. Voor een duppie op de eerste rij door gebruik te maken van inzichten die je uit de data binnen je bedrijf haalt. Denk bijvoorbeeld aan het percentage terugkerende bezoekers op je website, het aantal mensen dat een e-mailnieuwsbrief opent of – in het geval van Dropbox – het aantal nieuwe klanten dat via een bestaande klant bij jou terecht is gekomen.

Maar dat doet toch elke marketeer?

“Ja duh, elke marketeer of ondernemer is toch op zoek naar goedkope oplossingen om te groeien?”. Ik hoor het je denken. True! Wat het verschil met traditionele marketing dan is? Bij growth hacking speelt het product of dienst zélf een belangrijke rol in je marketingactiviteiten. Denk maar aan Dropbox.

Wordt jouw bedrijf de nieuwe Hotmail of Airbnb?

Ander voorbeeld: Hotmail. Dikke kans dat jouw eerste e-mailadres van Hotmail was. Al in 1996 plaatste Hotmail onder elke e-mail het zinnetje ‘P.S.: get your free email at Hotmail’. Het resultaat: binnen achttien maanden had zestig procent van de internetters een account bij Hotmail. Zestig procent van álle internetters! Dat is toch bizar?

Airbnb wordt ook vaak genoemd als voorbeeld van growth hacking. Airbnb sloot een partnership met Craigslist (een online marktplaats) en maakte het mogelijk om direct vanaf Airbnb.com je huis of appartement ook aan te bieden op Craigslist. Daarmee kreeg het bedrijf tegen hele lage kosten toegang tot de tientallen miljoenen bezoekers van Craigslist. Van het ene op het andere moment. Kom jij aan met je traditionele advertentiecampagne. 

Volgende keer een paar minder bekende voorbeelden van growth hacking, die je als marketeer of ondernemer niet wilt missen. Heb jij zelf mooie voorbeelden van growth hacking? Let me know via @willemijnwelten.  

P.S.: gebruik je Dropbox nog niet? Doe jezelf, Dropbox en mij een plezier en maak een gratis account aan ;-)

Auteur

Willemijn Welten