Pas op, starter!

Voorkom dat je in deze 6 valkuilen stapt

06 september 2018

Overweeg je om een eigen bedrijf te starten, of ben je net begonnen? Je bent waarschijnlijk zo druk bezig, dat je ongemerkt in een valkuil kunt stappen. Deze ervaringsdeskundigen vertellen waar je op moet letten.

Whitepaper: Hoe start ik een webshop?

E-book Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Laurens de Groot won The Next Entrepreneur 2014, een wedstrijd voor startende ondernemers. Hij is druk bezig met het runnen van zijn bedrijf Skycap, dat drones inzet voor luchtfotografie, metingen & inspecties en milieubescherming. Ondanks dat hij pas begin 2014 startte, is hij al een paar valkuilen tegengekomen. Ook starter Jorn Spiertz van PakketMail stuitte op wat hobbels op de weg toen hij in 2012 zijn bedrijf opzette. Samen geven zij advies over valkuilen:

1. Slecht overbrengen van je product

“Je bent natuurlijk al overtuigd van je eigen product of dienst, maar het is belangrijk dat je dit ook goed overbrengt”, vertelt Laurens van Skycap. “Ik maak bijvoorbeeld voor nieuwe klanten een 3D-video, daar krijgen ze ook een 3D-bril bij. Je geeft ze daarmee een belevenis, je krijgt de wow-factor! Op die manier word je ook onthouden.”  

2. Alleen maar geld verdienen

Laurens: “Geld verdienen is één ding, maar sociaal ondernemerschap is tegenwoordig heel erg belangrijk. Je missie moet gericht zijn op geld verdienen én iets goeds doen voor de planeet. Dat kan in de vorm van je winst investeren of zelf iets ontwikkelen. Als je dit namelijk goed doet, wek je interesse en goodwill op. En dat is echt iets van deze tijd.”

3. Financiën niet op orde hebben

“Het is natuurlijk niet het leukste om te doen, maar uiteindelijk draait alles om de cijfers. Het is dus heel belangrijk om in de goede financiële mensen te investeren, want daar ligt je slagkracht. Zoek naar de allerbeste mensen die je je kunt veroorloven en neem geen genoegen met minder.”  

4. Niet breder durven denken

“Ik adviseer om als startende ondernemer direct de grens over te gaan. Als je de mogelijkheid hebt natuurlijk. We leven in een global connected world. Als jouw product of dienst hier succesvol is, dan werkt het in India ook. Durf dus internationaal te denken, ook al je net pas begint met ondernemen.”

5. Afhankelijk zijn van je klant

“Hier kun je echt flink de mist mee ingaan”, vertelt Jorn van PakketMail. “Als je voor 80 procent bouwt op één klant of leverancier en die verbreekt de relatie, kan je bedrijf makkelijk kopje onder gaan. Je bent dan veel te afhankelijk van één bepaalde partij. Zorg dat je zo snel mogelijk, zo min mogelijk afhankelijk bent. Je kunt meerdere partijen werven door veel mensen te benaderen en je verhaal te vertellen. Wees hierin standvastig en heb durf.”

6. Vriendschappelijke samenwerking

“Ik ken veel mensen die op basis van vriendschap samen gaan werken. Ze doen dit op basis van een persoonlijke klik, niet op basis van een zakelijke klik. Je vriendschap is natuurlijk belangrijk, maar is niet per se ideaal voor een zakelijke relatie. Zoek naar partners buiten je eigen sociale netwerk, bijvoorbeeld op netwerkevents”, adviseert Jorn.

Auteur

Romy Donk