Stappenplan belastingaangifte ondernemer

In 4 stappen zelf je zakelijke belastingaangifte doen

19 augustus 2022 4 minuten

De belastingaangifte voor ondernemers is misschien niet je favoriete taak. Moet je het daarom maar uitbesteden? Niet per se. Met de juiste informatie is het helemaal niet zo moeilijk om zelf je zakelijke belastingaangifte te doen.

Welke belastingaangifte ondernemer?

Voordat je aangifte kan doen, moet je weten welke vorm van belasting voor ondernemers je moet betalen. Gaat het om inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting? Dit is afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt.

Belastingaangifte zzp

Als je zzp’er of freelancer bent, dan heb je waarschijnlijk een eenmanszaak. Dit is de rechtsvorm die je gekozen hebt bij de inschrijving van je bedrijf bij de Kamer van Koophandel (KvK). Ondernemers met een eenmanszaak moeten meestal inkomstenbelasting betalen. Maar dit is niet altijd het geval. Wanneer ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Lees meer over de criteria in het artikel: Ondernemer voor de inkomstenbelasting: hoe zit dat? 

Let op: ook als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel winst maakt, moet je over deze inkomsten belasting betalen. Je geeft die winst dan op bij ‘overige inkomsten’.

Belastingaangifte bv

Heb je een besloten vennootschap (bv), naamloze vennootschap (nv) of een coöperatie? Dan betaal je vennootschapsbelasting. Andere organisaties, zoals verenigingen en stichtingen, hebben een beperkte belastingplicht en moeten alleen in bepaalde situaties vennootschapsbelasting betalen.

Btw-aangifte bedrijf

Een andere vorm van belasting, waar je bedrijf zeer waarschijnlijk ook mee te maken heeft, is de omzetbelasting. Ook hier moet je periodiek aangifte voor doen. Deze aangifte is beter bekend als de btw-aangifte. Hoewel de principes nuttig kunnen zijn, gaat het in het stappenplan hieronder vooral over de aangifte van inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting.

Als je eenmaal weet welke belastingaangifte voor ondernemers van toepassing is, kun je overgaan tot de daadwerkelijke aangifte. Wat heb je nodig om zelf aangifte te doen? Volg deze 4 stappen: Administratie, kosten, aftrekposten en controle.

1. Administratie belastingaangifte ondernemers

De Belastingdienst heeft informatie nodig over grofweg drie dingen: je inkomsten, je kosten en je aftrekposten. Hoe beter jouw administratie is, hoe makkelijker het wordt om zelf aangifte te doen. Je pakt simpelweg de gegevens uit je boekhouding erbij en je vult dit in bij de belastingaangifte voor ondernemers.

Inkomsten bepalen

Je inkomsten zijn makkelijk te bepalen. Als je gebruikmaakt van een boekhoudprogramma kun je de inkomsten eenvoudig terugvinden in je winst- en verliesrekening. Selecteer wel het juiste jaar: het jaar waarover je belastingaangifte doet. Zorg dat alle inkomsten uit verkochte producten en/of inkomsten uit geleverde diensten hier worden opgeteld. Dit is je totale omzet. Als je administratie klopt zal dit een makkelijke optelsom zijn.

2. Kosten bij belastingaangifte bedrijf

Als het gaat om de zakelijke kosten mag je veel dingen meetellen. Vrijwel alle kosten die je voor je onderneming maakt, mag je opgeven tijdens je belastingaangifte. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor:

  • De inkoop van goederen en grondstoffen

  • Het bedrijfspand

  • Je zakelijke auto

  • Personeelskosten

  • De inventaris

  • Verzekeringen 

  • Zakelijke abonnementen. 

Als het goed is staan al deze uitgaven en andere kosten ook op je winst- en verliesrekening. Trek alle gemaakte kosten af van de inkomsten en je hebt je winst waarover je belasting moet betalen.

Afschrijven

Vergeet niet om je meerjarige kosten mee te tellen. Als jouw bedrijfsauto vijf jaar meegaat, mag je elk jaar een vijfde van het aankoopbedrag van de winst aftrekken. Dit heet afschrijven.

Pensioen

Je mag ook een bedrag reserveren voor je pensioen: de oudedagsreserve. Over dit bedrag hoef je nu nog geen belasting te betalen. Dit doe je pas als je ooit met pensioen gaat en dan betaal je vaak veel minder dan wanneer je nu al belasting zou betalen.

3. Aftrekposten belastingaangifte zakelijk

Als ondernemer kun je mogelijk profiteren van bepaalde aftrekposten. Je hebt daarvoor de ondernemersaftrek met daarin verschillende aftrekposten. Je kunt deze aftrekposten benutten als de Belastingdienst je ook beziet als ondernemer. Daarbij let de Belastingdienst op zelfstandigheid. Dus als jij meerdere opdrachtgevers hebt, zelf je tijd kunt indelen, ondernemersrisico draagt en jezelf als ondernemer presenteert, ben je voor de Belastingdienst waarschijnlijk ook een ondernemer. Op de website van de Belastingdienst kun je dit controleren via de ondernemers-check.

Aftrekposten voor ondernemers

Er zijn meerdere aftrekposten voor ondernemers, zoals:

  • Zelfstandigenaftrek: Werk je minimaal 1225 uur per jaar aan je onderneming? Dan kun je profiteren van deze aftrekpost. Over 2022 mag je maximaal € 6.310 aftrekken. De komende jaren daalt deze aftrek elk jaar met € 360 tot er nog € 5.000 over is. In 2023 is de zelfstandigenaftrek € 5.950.

  • Startersaftrek: In de eerste vijf jaar nadat je een onderneming bent gestart, mag je maximaal 3 keer startersaftrek benutten. Dit is een extra bedrag van € 2.123 en ongeveer de helft (€ 1.062) als je de AOW-leeftijd hebt bereikt. 

  • Meewerkaftrek: Als je partner onbetaald meer dan 525 uur per jaar meewerkt in het bedrijf, mag je nog een extra percentage van de winst aftrekken.

  • Stakingsaftrek: In het jaar dat je stopt met je bedrijf krijg je te maken met deze extra aftrekpost.

  • WBSO: Als je veel tijd besteedt aan innovatie, mag je misschien gebruik maken van deze aftrek voor speur- & ontwikkelingswerk.

  • Mkb-winstvrijstelling: Verder mag je je winst nog eens met 14 procent verminderen door de mkb-winstvrijstelling.

Na toepassing van alle aftrekposten blijft er een bepaald bedrag over. Hierover betaal je inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. 

4. Controleer je belastingaangifte ondernemer

De belastingaangifte zzp is in het algemeen niet heel ingewikkeld. Zzp’ers en freelancers kunnen, met een nette administratie of een goed boekhoudprogramma, best zelf hun belastingaangifte doen. Vaak zit het hele proces van belastingaangifte doen zzp al ingebakken in het boekhoudprogramma: van inkomstenbelasting tot btw-aangifte.

Als je personeel hebt wordt het lastiger, omdat je te maken hebt met loonbelasting, sociale premies en belaste en onbelaste vergoedingen. Dan is het vaak sowieso handiger om hiervoor een expert in te schakelen.

Controle door accountant

Als je nog onzeker bent of je alles goed hebt gedaan, kun je de belastingaangifte ook laten controleren door een accountant of boekhouder. Alleen een controle uitvoeren kost hem veel minder tijd dan de hele aangifte doen, dus dan ben je sowieso goedkoper uit. Zeker bij je eerste belastingaangifte als ondernemer is het verstandig een specialist in te schakelen. En als blijkt dat je geen aftrekposten bent vergeten en alles goed hebt gedaan, kun je het volgend jaar waarschijnlijk helemaal zelf.

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.