Bespaar kosten door duurzame bedrijfsvoering
Ook jij profiteert
Natuurlijk draag je het milieu een warm hart toe, maar toch is het mooi meegenomen dat je zelf ook de vruchten plukt van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met een aantal eenvoudige maatregelen kan je efficiënter omgaan met middelen die je nodig hebt om je winkel draaiende te houden. En dat levert een kostenvoordeel op!
Energie besparen? De overheid verwacht het van je
Een beetje ondernemer koopt slim in en probeert zo veel mogelijk te besparen. Toch wordt de mogelijkheid om op energie te besparen nog wel eens vergeten. Uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat bedrijven 10-15% kunnen besparen op energie, zonder investeringen te doen. Mét investeringen is de bespaarmogelijkheid nog veel groter. Bovendien zijn veel ondernemers verplicht energiebesparende maatregelen te nemen. Lees even mee om te zien of dat voor jouw onderneming ook geldt en wat je kunt doen om te besparen.
Hoe kan ik alle Global Goals toepassen in mijn bedrijfsvoering?
Verbondenheid tussen de Global Goals
Geen honger, geen armoede, samenwerking om de doelen te behalen, actie tegen klimaatverandering en nog 13 andere doelen die behaald moeten worden. De rol van het bedrijfsleven is enorm belangrijk om de Global Goals te behalen.
Waar moet ik op letten bij het kiezen van een energiemaatschappij?
Combinatie van kosten, service en 'goede' stroom
Nederland kent een ruim aanbod van energieleveranciers. Kies je een leverancier, let dan op de prijs, de expertise, de brandstofmix en de verzekeringen tegen stroomstoringschade van de energiemaatschappij.
Pas op: gebruik de term ‘duurzaam’ voorzichtig
Consument kritisch over ‘duuzame’ producten
Zeg niet zomaar dat jij een maatschappelijk verantwoord ondernemer bent of dat je product duurzaam is als je dat niet kunt hardmaken. Consumenten worden steeds kritischer als het aankomt op duurzame claims. Ook wordt aandacht voor het milieu steeds meer als vanzelfsprekend gezien.
Weekly Hangout: MVO als marketingmiddel
Hoe kun je MVO correct inzetten als marketinginstrument?
'Wij zijn groen!', 'Wij helpen de maatschappij!'. Bedrijven roepen het van de daken. Maar werkt dit ook? Zit de consument hierop te wachten? In onze wekelijkse uitzending van 28 januari spreken we over het inzetten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) als marketinginstrument. Wat moet je wel en wat vooral niet doen?
Zo ga je sneller dan de politiek met de Global Goals
De Corporate Governance voorbij
Dat je op bedrijfsniveau sneller kunt gaan dan de politiek, liet ING afgelopen maand als geen ander zien. In plaats van wachten op veranderende wetgeving uit Den Haag, kondigden zij zelf aan dat elke mannelijke werknemer voortaan een maand lang betaald vaderschapsverlof kan krijgen. Een heerlijk voorbeeld van hoe snel je als bedrijf voor grote veranderingen kunt zorgen en op maatschappelijke doelstellingen als gelijkwaardigheid snel het roer om kunt gooien.
De sleutel naar al het succes?
Global Goal nummer 16
Goal nummer 16: Vrede, rechtvaardigheid en sterke instituties. Naar mijn idee één van de sleuteldoelen. Maar schijnbaar ook één van de moeilijkste. Hoe is Global Goal nummer 16 toepasbaar binnen je bedrijfsvoering?
Een kleine stap of een enorme sprong?
Global Goal nummer 12
“Wat een heerlijke dag om een marathon te lopen. Niet dat ik ooit hardgelopen heb, maar het ziet er gewoon uit als een perfecte dag hiervoor”, heeft nog nooit iemand gezegd. Dus waarom zou je in hemelsnaam acuut overgaan op het eten van vogelzaadjes, enkel nog in de regen douchen en je huis herfinancieren om een elektrische auto aan te schaffen. Laat staan direct alle duurzame consumptie- en productiepatronen doorvoeren binnen je bedrijf?
Waar sta jij voor als ondernemer?
En 10 vragen over trots, duurzaamheid, verandering en ACTIE
Stel jezelf eens de vraag wat je als ondernemer eigenlijk voorstelt: “Waar sta jij nu echt voor?” Dat was de uitdaging die Leen Zevenbergen de aanwezige ondernemers bij de ontbijtsessie van het Ondernemers voor Ondernemer netwerk meegaf.