Effectief maatschappelijk verantwoord ondernemen
MVO leeft in het mkb
De meeste ondernemers willen niet alleen winst maken, maar ook een maatschappelijke bijdrage leveren. Heb je duurzaamheid in je strategie opgenomen en onderneem je veel actie? Dan kun je meer effect van je activiteiten zien als je je doelen meetbaar maakt en dat gestructureerd aanpakt.
Zo doe je slim inkopen
Draag bij aan een duurzame wereld
Hoe doet jouw organisatie zijn inkopen? Kies je voor de laagste prijs, of ga je voor een eerlijke prijs? Door slim in te kopen draag je een steentje bij aan een betere wereld en kun je vaak ook nog geld besparen.
Verover de markt met producten waar je voor staat
Ken de producten op jouw schap
Weet jij eigenlijk wel waar de producten op jouw schap precies vandaan komen? Zeker als je leveranciers in het buitenland zitten, is het lastig om alle details te weten te komen. Toch is het belangrijk om je bezig te houden met hoe je product is gemaakt. Je wilt natuurlijk niet in het nieuws komen met een schandaal over kinderarbeid. Houd dus regelmatig de vinger aan de pols.
Tevreden medewerkers, tevreden klanten
Het rendement op de investering in je personeel
Je personeel is van onschatbare waarde. Ze zijn een adviseur voor de klant en nemen de rol van gastvrouw of -heer op zich. Het is dan ook van groot belang dat je medewerkers gemotiveerd blijven. Hoe doe je dat?
Bespaar kosten door duurzame bedrijfsvoering
Ook jij profiteert
Natuurlijk draag je het milieu een warm hart toe, maar toch is het mooi meegenomen dat je zelf ook de vruchten plukt van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met een aantal eenvoudige maatregelen kan je efficiënter omgaan met middelen die je nodig hebt om je winkel draaiende te houden. En dat levert een kostenvoordeel op!
Hoe kan ik alle Global Goals toepassen in mijn bedrijfsvoering?
Verbondenheid tussen de Global Goals
Geen honger, geen armoede, samenwerking om de doelen te behalen, actie tegen klimaatverandering en nog 13 andere doelen die behaald moeten worden. De rol van het bedrijfsleven is enorm belangrijk om de Global Goals te behalen.
Pas op: gebruik de term ‘duurzaam’ voorzichtig
Consument kritisch over ‘duuzame’ producten
Zeg niet zomaar dat jij een maatschappelijk verantwoord ondernemer bent of dat je product duurzaam is als je dat niet kunt hardmaken. Consumenten worden steeds kritischer als het aankomt op duurzame claims. Ook wordt aandacht voor het milieu steeds meer als vanzelfsprekend gezien.
Weekly Hangout: MVO als marketingmiddel
Hoe kun je MVO correct inzetten als marketinginstrument?
'Wij zijn groen!', 'Wij helpen de maatschappij!'. Bedrijven roepen het van de daken. Maar werkt dit ook? Zit de consument hierop te wachten? In onze wekelijkse uitzending van 28 januari spreken we over het inzetten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) als marketinginstrument. Wat moet je wel en wat vooral niet doen?
Zo ga je sneller dan de politiek met de Global Goals
De Corporate Governance voorbij
Dat je op bedrijfsniveau sneller kunt gaan dan de politiek, liet ING afgelopen maand als geen ander zien. In plaats van wachten op veranderende wetgeving uit Den Haag, kondigden zij zelf aan dat elke mannelijke werknemer voortaan een maand lang betaald vaderschapsverlof kan krijgen. Een heerlijk voorbeeld van hoe snel je als bedrijf voor grote veranderingen kunt zorgen en op maatschappelijke doelstellingen als gelijkwaardigheid snel het roer om kunt gooien.
De sleutel naar al het succes?
Global Goal nummer 16
Goal nummer 16: Vrede, rechtvaardigheid en sterke instituties. Naar mijn idee één van de sleuteldoelen. Maar schijnbaar ook één van de moeilijkste. Hoe is Global Goal nummer 16 toepasbaar binnen je bedrijfsvoering?