Waar begin ik als ik mijn bedrijf wil verkopen?

Je bedrijf klaarmaken voor een overname

Waar begin ik als ik mijn bedrijf wil verkopen

Er zijn steeds meer ondernemers die na jarenlang hard werken hun onderneming willen verkopen. Maar waar begin je? De overdracht van je bedrijf is een ingrijpende stap. Zowel voor jou als voor het bedrijf.

Oriëntatie & Voorbereiding Neem de tijd om de overdracht van je bedrijf grondig voor te bereiden. Deze voorbereiding neemt al gauw meerdere jaren in beslag. Stel jezelf een aantal vragen voordat je besluit je bedrijf te verkopen:

  • Waarom wil je je bedrijf verkopen?

  • Vormt je bedrijf voor potentiële kopers een interessant aanbod?

  • Wie zou de beste koper kunnen zijn en waar zou die gevonden kunnen worden?

  • Is de huidige juridische vorm, eenmanszaak, VOF of BV geschikt bij verkoop?

  • Wat zou de meest gunstige prijs en bijbehorende condities kunnen zijn?

  • Wat blijft er voor jou over na afrekening met Belastingdienst?

  • Welke situatie ontstaat er voor jou en eventuele mede-eigenaren na verkoop?

  • Blijf je nog aansprakelijk voor verplichtingen van het bedrijf en zo ja, hoe lang nog?

  • Hoe ga je je vrije tijd invullen als verkoop ook betekent dat je stopt met werken?

Het is best lastig antwoorden op dit soort vragen te vinden. Het is zeker aan te raden om een deskundige te raadplegen en in te huren die ervaring heeft met bedrijfsovernames. De MKB Servicedesk kan je in contact brengen met specialisten op het gebied van bedrijfsovernames. Kies daarbij ook vakmensen die gecertificeerd zijn. Stel een duidelijk profiel op van je bedrijf, samen met je overnameadviseur, zodat je weet in welke richting je de koper straks gezocht moet worden zoeken en schenk aandacht aan:

  • De sterke en zwakke kanten van je bedrijf.

  • De doelstellingen en de missie van je onderneming

  • De winstverwachting voor de lange termijn

Verkoopklaar maken

Zorg ervoor dat je onderneming een aantrekkelijke partij wordt om over te nemen. Er zijn een aantal zaken die je vooraf kunt veranderen waardoor je onderneming geschikt wordt om te verkopen en dus meer zal opbrengen.

  • Management & Organisatie. De onderneming moet niet teveel afhankelijk van jou zijn, wil je de onderneming kunnen verkopen. Anderen binnen je onderneming moeten dus in staat zijn beslissingen te maken en zelfstandig kunnen werken. Zorg ervoor dat de structuur en de administratie helder zijn, zodat een ander zonder veel problemen het stokje kan overnemen.

  • Financiën. Een bedrijf is interessant voor overname als het goede financiële cijfers heeft. Vergelijk je rentabiliteit en je solvabiliteit dan ook met andere ondernemingen in dezelfde branche. Valt dit tegen, zorg er dan voor dat deze cijfers verbeterd worden. Dit kan meerdere jaren duren of accepteer een mogelijk lagere opbrengst als je denkt dat je dit niet gaat lukken of als je de tijd daarvoor niet hebt.

  • Waardebepaling & Vraagprijs. Bepaal samen met je Overnameadviseur de waarde van je bedrijf. Dé waarde bestaat niet, maar er zijn verschillende methoden om de waarde van je bedrijf in te schatten. Factoren die hierin een rol spelen zijn de toekomstige vrije kasstromen, de grootte van het eigen vermogen en het toekomstige nettowinstcijfer. Het is verstandig een adviseur om raad te vragen bij de bepaling van de waarde. De waarde van je onderneming is ook het uitgangspunt voor je vraagprijs en de uiteindelijke Verkoopprijs. Bedenk wel dat voor de koper strategische waarde en operationele waarde ook van belang zijn. De vraagprijs kan hierdoor veel hoger liggen dan de daadwerkelijke waarde van je bedrijf.

  • Profielschets & Verkoopmemorandum. Maak samen met je Overnameadviseur een profielschets en een verkoopmemorandum van over je bedrijf. De (anonieme) profielschets zorgt ervoor dat kandidaat-kopers op de hoogte zijn van een aanbod in hun interessegebied. Het verkoopmemorandum (dat een geïnteresseerde pas krijgt na het ondertekenen van een geheimhoudingsovereenkomst!)

  • Fiscale & Juridische aspecten. Met de overdracht van je bedrijf is een hoop fiscale rompslomp gemoeid. Zoek dit zoveel mogelijk uit. De wijziging van de juridische structuur kan soms grote fiscale voordelen opleveren. Het is ook hiervoor verstandig een goede Overnameadviseur te nemen.

Inhoud van een profielschets:

  • informatie over het type bedrijf

  • een korte beschrijving van de activiteiten

  • de reden waarom tot verkoop wordt overgegaan

  • informatie over de regio

  • beperkte omzet- en resultaatgegevens

  • gegevens van de betrokken adviseur

Inhoud van een memorandum:

  • een introductie

  • een samenvatting

  • de geschiedenis en achtergronden van de onderneming

  • informatie over de producten en diensten

  • een beschrijving van de markt

  • productiegegevens

  • beschrijving van de organisatiestructuur en –cultuur

  • overzicht van de financiële gegevens

  • overige relevante informatie

Een koper vinden

Als je onderneming klaar is om te verkopen is het zaak een koper te vinden. Dit is vooral een taak voor de Overnameadviseur. Hij beschermt je voor charlatans en maakt een goede voor selectie. Meer informatie over het vinden van een geschikte koper kun je hier lezen. 

Na de overdracht

Informeer al je relaties over de overdracht. Het is ook verstandig om een afscheidsreceptie of zelfs een feest te organiseren. Dit zorgt ervoor dat de overname wordt gezien als een goed iets, wat het over het algemeen ook zou moeten zijn. Bovendien is dit een uitgelezen kans voor iedereen om met je opvolger kennis te maken. Omdat dit ook van groot belang is voor je opvolger, doe je dit dan ook uiteraard in goed overleg samen met je opvolger.

Wat vind je van dit artikel?

Pauline Veenstra

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKBSD. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.