Hybride werken: zo blijven je medewerkers productief

Thuis en op kantoor effectief aan de slag

05 augustus 2021

Hybride werken draait om een combinatie van werken op kantoor en thuis. Zo combineer je de voordelen van beide werkplekken. Hoe ondersteun je jouw medewerkers hierbij zodat ze zo productief mogelijk aan de slag kunnen?

Tip 1: Leg uit wanneer je thuis werkt en wanneer op kantoor

Hybride werken is nog relatief nieuw, daarom zullen veel medewerkers moeten wennen aan deze nieuwe werkwijze. Leg van tevoren duidelijk uit dat het kantoor vooral geschikt is voor werkzaamheden waarvoor overlegd moet worden. Doordat het rumoerig kan worden, is het dus minder geschikt voor werkzaamheden waar veel concentratie voor nodig is. Dan is de thuiswerkplek een goed alternatief. Wil een medewerker toch op kantoor aan de slag met een taak waar veel focus voor nodig is? Dan kan een noise cancelling koptelefoon een uitkomst zijn.

Extra tip: Zo maak je heldere afspraken met thuiswerkers

Tip 2: In beweging met de Office Workout-app

Op kantoor zijn de meeste werknemers nog redelijk in beweging. Ze lopen geregeld naar de keuken voor een kop koffie of thee en wandelen soms ook even naar het bureau van een collega. Met een beetje geluk wandelen ze zelfs een stukje na de lunchpauze. Beweging is essentieel om je hoofd even leeg te maken en stress los te laten. Tijdens het thuiswerken schiet dit er nog wel eens bij in. Probeer daarom een app als Office Workout (Android) of Seven: 7 minutes HIIT Workout (IOS). Luister ook de podcast over hoe je voorkomt dat je de hele dag 'aan' staat.

Tip 3: Maak een schema met aanwezigheid

Niets zo vervelend als op kantoor ontdekken dat je vandaag de enige uit je team bent die aanwezig is. Zeker wanneer je eigenlijk van plan was om een creatieve brainstormsessie te organiseren. Dat had voorkomen kunnen worden door een inschrijfschema te hanteren waarop medewerkers wekelijks kunnen intekenen voor een werkplek op kantoor. Zo is direct zichtbaar welke collega's aanwezig zijn en wie thuis aan het werk is.

Tip 4: Gebruik project management tools

Als niet iedereen op dezelfde plek werkt, kan het lastig zijn om bij te houden wie waar precies mee bezig is. Dat kun je ondervangen door gebruik te maken van handige tools als Asana, Trello en Monday. Hier kun je precies zien wie welke taken in een project oppakt, wat er nog open staat en wanneer de deadline is.

Kan jij nog wel wat advies over digitalisering gebruiken? Doe de gratis scan!