Kan ik kosten van vóór mijn onderneming opvoeren?

Wat zijn de vooraftrek regels van de Belastingdienst?

20 januari 2020

Je hebt plannen voor het starten van een onderneming, maar vooraf moet er wel het nodige gebeuren. Hier maak je dan ook kosten voor. Zijn jouw plannen bijvoorbeeld wel levensvatbaar? Dit kun je laten uitzoeken. Hoe ga je met deze aanloopkosten om en wat zijn de Belastingdienst vooraftrek regels?

Eerste hulp bij belastingzaken voor starters

Kosten voor oprichting eigen bedrijf aftrekken

Zolang je nog niet als ondernemer bent ingeschreven kun je fiscaal niets met de kosten die je maakt voor een toekomstige onderneming. Je schiet als het ware de kosten eerst voor. Dat doe je graag, want het is een investering voor de toekomst. Maar het is wel goed om te weten dat je er fiscaal toch iets mee kunt. Zelfs betaalde btw kun je later weer verrekenen.

Wat zijn vooraftrek regels Belastingdienst?

De kosten die je maakt kunnen zeer uiteenlopend zijn. Het kan gaan om zakelijke telefoonkosten en gereden kilometers, maar ook om cursussen en opleidingen. Of om investeringen in bedrijfsmiddelen die je gaat gebruiken zoals een laptop en gereedschappen en de kosten voor het laten maken van een website. Zelfs notariskosten en de kosten van juridisch advies kun je aftrekken. Het gaat om kosten die rechtstreeks verbonden zijn met het starten van een onderneming.

Zorg voor een goede onderbouwing van de kosten

Je moet de kosten wel werkelijk aantonen. De zakelijke kilometers toon je bijvoorbeeld aan door het administreren waar je wanneer bent geweest. Bewaar ook zoveel mogelijk facturen van opleidingen en spullen die je koopt. Bouw alvast een kleine administratie op in een agenda waar je ook de facturen aan toe voegt. Zo voorkom je dat je kosten vergeet of facturen kwijt raakt.

In de eerste btw aangifte kun je de btw terugvragen

Ben je een btw-ondernemer? Dan kun je betaalde btw terugvragen van de Belastingdienst in de eerste btw aangifte. Je kunt de betaalde btw aftrekken als voorbelasting. Ga na het starten met een onderneming in gesprek met de boekhouder over fiscale regelingen waar je gebruik van kunt maken. De investeringen in het jaar vóór het starten met je onderneming kun je bijvoorbeeld versneld afschrijven.

Tot wanneer kosten aftrekken bedrijf?

Twijfel je of je bepaalde kosten later kunt verrekenen? Bewaar de bonnen en facturen in ieder geval. Overleg later in één keer wat je mee kunt nemen in de verrekening.